رئیس اداره درمان بیماریها و مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون ۱۹ مورد مرگ مغزی منجر به اهدای عضو در استان خراسان جنوبی ثبت شده که طی آن اعضای اهدایی به نجات و ادامه زندگی ۸۲ بیمار کمک کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی،رئیس اداره درمان بیماریها و مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون تعداد ۱۹ مورد مرگ مغزی منجر به اهدای عضو ثبت شده گفت: در مجموع ۸۲ بیمار از این بخشش حیاتی بهرهمند شدهاند.
ابوالفضل جوان اظهار کرد: اهدای عضو از آن دست تصمیمهایی است که در نگاه اول، صرفاً یک اقدام پزشکی به نظر میرسد، اما در واقع، یکی از عمیقترین جلوههای نوعدوستی در جامعه است لذا خانوادهای که رضایت به اهدای عضو عزیز خود میدهد، در لحظهای تلخ، نقشی ماندگار در ادامه زندگی دیگران ایفا میکند؛ زندگیهایی که شاید بدون این تصمیم، به پایان میرسیدند.
وی با تاکید بر اینکه هر عضو بدن، میتواند نجاتبخش یک یا هشت بیمار باشد ادامه داد: در سال ۱۴۰۴، از مجموع اعضای اهدایی، سه قلب، ۱۳ کبد، ۲۶ کلیه، ۲۸ قرنیه و ۱۲ پوست اهدا شده است لذا هر یک از این ارقام، به معنای بازگشت یک فرصت به زندگی است.
رئیس اداره درمان بیماریها و مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: نکته قابل توجه دیگر، گستره سنی اهداکنندگان است زیرا کوچکترین اهداکننده پنج سال و بزرگترین اهداکننده ۶۰ سال داشته است؛ موضوعی که نشان میدهد اهدای عضو، محدود به سن خاصی نیست و در هر سنی میتواند به نجات جان انسان دیگری منجر شود، اگر شرایط پزشکی لازم فراهم باشد.
وی گفت: شاخص پی ام پی(میانگین کشوری)۱۲ است که در استان خراسان جنوبی به ۲۰ رسیده و نشان دهنده موفقیت تیم شناسایی و پیوند اعضا و ارتقای فرهنگ اهدای عضو در استان است.
منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی