بازدید: 825 نفر نویسنده: زهرا رضوانیان استان ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۵ | 10:24
0

چالش‌های کارگزاری‌های کولبری در خراسان جنوبی؛ صرفه اقتصادی کاهش یافته است

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات ساختاری در اجرای طرح ساماندهی کولبران گفت: با وجود معرفی حدود ۴۰ کارگزار و فعالیت آنان در استان، افزایش هزینه‌های‌ واردات و از دست رفتن معافیت‌های سال اول، صرفه اقتصادی این حوزه را کاهش داده و روند فعالیت را کند کرده است.

غلامحسین حسینی رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی در گفت و گو‌ با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی با تشریح آخرین وضعیت کارگزاری‌های مرتبط با کولبران در استان اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ کارگزار برای فعالیت معرفی شده‌اند و به‌صورت فعال در حال پیگیری امور هستند.

وی افزود: لیست‌های جدید کارگزاران توسط دستگاه‌های مربوطه از جمله صنعت، معدن و تجارت تهیه و برای ثبت در سامانه به تهران ارسال شده تا امکان انتخاب برای کولبران فراهم شود و بتوانند کارگزار مورد نظر خود را انتخاب کنند.

حسینی با اشاره به یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه گفت: در سال نخست اجرای طرح، مزایا و معافیت‌هایی از جمله در حوزه مالیات، عوارض و حقوق گمرکی برای کارگزاران در نظر گرفته شده بود، اما بخش زیادی از این زمان صرف فرآیندهای اداری، تدوین آیین‌نامه‌ها و جانمایی کارگزاران شد و عملاً بهره‌برداری از این معافیت‌ها برای فعالان این حوزه ممکن نشد.

وی ادامه داد: با ورود به سال دوم، شرایط تغییر کرد؛ به‌طوری که حقوق گمرکی، مالیات‌ها و سایر هزینه‌های صادرات افزایش یافت و حتی در برخی موارد پایه محاسباتی تا دو برابر رشد داشت به طوری که این موضوع باعث شده اگر پیش‌تر مبلغی در حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب کولبر واریز می‌شد، اکنون این عدد به بیش از ۵ میلیون تومان برسد که تأمین آن برای کارگزاران با توجه به شرایط اقتصادی، دشوار شده است.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی تأکید کرد: کارگزاران به‌عنوان فعالان اقتصادی زمانی می‌توانند پرداخت‌های ماهانه به کولبران داشته باشند که فعالیت اقتصادی آن‌ها سودآور باشد؛ در غیر این صورت، نه‌تنها فعالیت متوقف می‌شود بلکه پرداختی نیز صورت نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه این شرایط موجب کندی روند اجرای طرح شده است، افزود: با این حال، معرفی کارگزاران جدید تا حدی موجب افزایش استقبال شده و برخی از آن‌ها برنامه‌هایی برای واردات کالا در حجم بالا، از جمله لوازم خانگی، در دستور کار دارند.

حسینی همچنین به آمار خانوارهای تحت پوشش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 11هزار و ۵۰۰ خانوار در استان در این طرح مشغول هستند، اما تاکنون حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانوار حداقل یک یا چند نوبت از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند.

وی در پایان پیشنهاد داد: با توجه به اینکه بخش زیادی از سال نخست صرف آماده‌سازی زیرساخت‌ها شده، لازم است دوره معافیت‌های سال اول تمدید شود تا کارگزاران بتوانند با شرایط مناسب‌تری فعالیت کرده و حمایت مؤثرتری از خانوارهای کولبر صورت گیرد.

شبکه های اجتماعی نگاه خراسان جنوبی

منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی

نویسنده
زهرا رضوانیان
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *