نشست هماندیشی «بیرجندپژوهان» بهعنوان یک رویداد علمیفرهنگی، با حضور دکتر مجیدی، نماینده اسبق ایران در سازمان یونسکو، و جمعی از مدیران فرهنگی، اساتید دانشگاه و فعالان فرهنگی استان، در سالن جلسات ادارهکل کتابخانههای عمومی خراسان جنوبی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی،نشست علمیفرهنگی «بیرجندپژوهان» با حضور دکتر مجیدی، چهره برجسته فرهنگی و نماینده پیشین ایران در سازمان یونسکو، و جمعی از پژوهشگران، مدیران فرهنگی، اساتید دانشگاه بیرجند و نمایندگان سمنهای مردمی، در سالن جلسات این ادارهکل برگزار شد.
در این نشست، حاضران به بحث و تبادل نظر پیرامون نقش مطالعات شهری، ظرفیتهای فرهنگی و اهمیت فعالیتهای علمی در توسعه متوازن و پایدار استان پرداختند
. دکتر مجیدی در سخنان خود با اشاره به اهمیت توجه به سرمایههای فرهنگی و اجتماعی شهرها، بر جایگاه کتابخانههای عمومی، دانشگاهها و سایر نهادهای فرهنگی در ارتقای فرهنگ عمومی و تقویت هویت شهری تأکید کرد.
وی با اشاره به ثبت واژه «بیرجند» در یونسکو، خواستار توجه جدی دستگاهها و نهادهای فرهنگی به «دیجیتالسازی و مرمت مباحث مکتوب» بهعنوان یک ضرورت برای اعتلای فرهنگی استان شد.
دکتر مجیدی همچنین بهرهگیری از فناوریهای نوین همچون هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را از ابزارهای مهم توسعه گردشگری دانست و افزود که استفاده از این تکنیکها در کشورهای غربی بهصورت گسترده اجرا شده و نقش مؤثری در جذب گردشگران داشته است.
در ادامه نشست، اعضای حاضر دیدگاهها، پیشنهادها و دغدغههای خود را پیرامون تقویت جریانهای فرهنگی، حمایت از برنامههای پژوهشی مرتبط با هویت و تاریخ استان، و بهرهگیری بهتر از ظرفیتهای موجود در حوزه فرهنگ و کتابخوانی مطرح کردند.
این نشست با جمعبندی مباحث و تأکید بر ضرورت تداوم برگزاری نشستهای هماندیشی و رویدادهای علمیفرهنگی مشابه، با هدف ارتقای شاخصهای فرهنگی و توسعه تعامل میان نخبگان و فعالان فرهنگی استان، به کار خود پایان داد
منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی