
رئیسکل دادگستری خراسان جنوبی از جایگزینی دادرسی الکترونیک به جای رویههای سنتی در استان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی با اجرای طرحهای نوآورانه، در توسعه خدمات هوشمند قضایی پیشگام کشور است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی،محمدجعفر عبداللهی در مراسم رونمایی از طرحهای نوین قوه قضائیه افزود: توسعه زیرساختهای فنی، گسترش خدمات غیرحضوری و استقرار سامانههای نوین، موجب کاهش مراجعات حضوری، حذف تدریجی فرآیندهای کاغذی و افزایش سرعت و دقت رسیدگی به پروندهها شده است.
وی با اشاره به راهاندازی دادگاههای برخط در دوران شیوع کرونا گفت: این طرح با هدف تداوم خدمترسانی قضایی آغاز شد و پس از موفقیت در خراسان جنوبی، در سراسر کشور و حتی برای ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور و زائران اربعین و حج تمتع نیز مورد استفاده قرار گرفت.
رئیسکل دادگستری خراسان جنوبی افزود: تاکنون ۲۸۶ هزار و ۷۹۰ جلسه دادگاه برخط در استان برگزار شده که میانگین روزانه آن ۱۷۰ جلسه است. همچنین در ماه مبارک رمضان چهار هزار و ۳۵۰ جلسه دادرسی الکترونیک برگزار شد و در تمام این مدت، روند خدمترسانی بدون وقفه ادامه داشت.
عبداللهی، برگزاری دادگاههای علنی برخط را از دیگر ابتکارات دادگستری استان برشمرد و گفت: این طرح زمینه حضور و مشارکت اساتید، دانشجویان حقوق، کارآموزان قضایی و نهادهای مرتبط را در فرآیند دادرسی فراهم کرده و به ارتقای شفافیت کمک کرده است.
وی همچنین با اشاره به برگزاری مزایدههای الکترونیک بر بستر سامانه «ستاد» اظهار داشت: اجرای این طرح موجب افزایش شفافیت، جلوگیری از تخلفات، افزایش رقابت و فروش اموال با قیمت واقعی شده است؛ بهگونهای که برخی اموال تا سه برابر قیمت کارشناسی به فروش رسیدهاند.
رئیسکل دادگستری خراسان جنوبی در پایان گفت: هماکنون تمامی دریافتهای مالی دادگستری استان بهصورت الکترونیکی انجام میشود و ۷۰ درصد خدمات نیز به شکل کاملاً غیرحضوری به مردم ارائه میشود.