
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه قانون الهی ضامن حیات طیبه انسان است، گفت: دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی با ایجاد هرج و مرج و ترویج قانونگریزی به دنبال تسلط بر جامعه هستند و قوای سهگانه باید با هوشیاری، مانع نفوذ دشمن از مسیر بیقانونی شوند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی،نماینده ولی فقیه در استان، در دیدار مسئولان قضایی استان به مناسبت هفته قوه قضائیه، با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و گرامیداشت هفته قوه قضائیه، گفت: قانون الهی، قانون حیات طیبه انسان است و هرجا مشکلاتی به وجود میآید، ریشه آن را باید در فاصله گرفتن از قانون و ارزشهای دینی جستوجو کرد.
آیتالله عبادی با بیان اینکه دشمنان اسلام در طول تاریخ برای سلطه بر ملتها، ابتدا آنان را از مدار قانون و انسانیت خارج میکنند، افزود: استعمارگران همواره تلاش کردهاند با ترویج فساد و بینظمی، زمینه سلطه خود را بر جوامع فراهم کنند.
وی با اشاره به جنگ تحمیلی هشت ساله و توطئههای اخیر علیه جمهوری اسلامی، گفت : دشمنان پس از ناکامی در رویارویی نظامی، بر جنگ فرهنگی و ایجاد فساد و هرج و مرج متمرکز شدهاند و در حوادث اخیر نیز به دنبال ایجاد ناامنی و بیثباتی در کشور بودند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود : قوای سهگانه نباید نسبت به اجرای قوانین و برطرف کردن خلأهای قانونی غفلت کنند، چرا که دشمن از هر روزنهای برای ضربه زدن به نظام و جامعه استفاده میکند.
آیتالله عبادی با بیان اینکه بسیاری از آسیبهای اجتماعی و ناهنجاریها، برنامهریزیشده و در راستای اهداف دشمن است، افزود: مسئولیتها در نظام اسلامی سلیقهای نیست و همه دستگاهها موظف به اجرای قانون هستند.
وی جایگاه قوه قضائیه را پاسداری از عدالت و نظارت بر اجرای صحیح قانون دانست و گفت: مردم ایران خواهان نظم، امنیت و اجرای قانون هستند و از هرج و مرج بیزارند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به نقش مردم در عبور کشور از بحرانها، گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، هرگاه کشور با مشکلی مواجه شود، خداوند این ملت را برمیانگیزد تا آن مشکل را برطرف کنند و این حقیقت در حوادث اخیر نیز به روشنی نمایان شد.
رشد رسیدگی به پروندههای امنیتی و اجتماعی در خراسان جنوبی؛ از مقابله با حامیان رژیم صهیونیستی تا بازتوانی آسیبدیدگان اجتماعی
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه شعار هفته قوه قضائیه امسال «سربازان عدالت، همگام با مردم» نامگذاری شده است، گفت: کارکنان دستگاه قضایی در حوادث اخیر و جنگ ۱۲ روزه، در کنار نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی برای حفظ امنیت کشور حضور داشتند و برای ۹۳۹ نفر از عوامل مرتبط با ناآرامیها تشکیل پرونده شده است.
وی افزود: تاکنون ۷۱ درصد این پروندهها در دادسرا منجر به صدور کیفرخواست شده و ۸۲ درصد پروندههای ارجاعی به محاکم نیز مختومه شده است.
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از تشکیل ۳۴ پرونده برای حامیان رژیم صهیونیستی و آمریکا خبر داد و گفت: ۱۴ پرونده مربوط به شهروندان خراسان جنوبی مقیم خارج از کشور است و اموال شناسایی شده آنان توقیف شده است.
عبداللهی همچنین از تشکیل ۱۲ پرونده احتکار و گرانفروشی در ایام جنگ خبر داد و افزود: در این مدت ۱۴ تن کالای اساسی از جمله بیش از ۶ تن آرد کشف و ضبط شد.
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به استمرار خدمترسانی دستگاه قضایی در ایام جنگ، گفت: چهار هزار و ۳۵۲ جلسه دادرسی الکترونیک و ۱۴۵ میز خدمت برای پاسخگویی به مردم برگزار شد و در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ مراجعه مردمی در محاکم قضایی استان ثبت شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت پیشگیری از جرم، گفت: طرح «قاضی در مدرسه» برای ۱۱ هزار دانشآموز اجرا شد که نسبت به سال قبل رشد ۸۳ درصدی داشته است.
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی همچنین از اجرای طرح بازتوانی زنان آسیبدیده اجتماعی خبر داد و افزود: از ۸۰ نفر معرفیشده به یک سازمان مردمنهاد، ۷۵ نفر پس از دریافت خدمات آموزشی، روانی و اشتغالزایی به چرخه آسیب بازنگشتهاند.
وی مبارزه با فساد درون دستگاه قضایی را از مطالبات رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: در سال گذشته چند پرونده فساد در میان کارکنان دستگاههای وابسته شناسایی و متهمان به مراجع قضایی معرفی شدند.
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی همچنین از سازش در شش پرونده قصاص و آزادی ۱۷۰ بدهکار مالی از زندانهای استان خبر داد و افزود: در پی عفو عید غدیر، ۱۰ محکوم به اعدام نیز مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند.