
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند تأکید کرد که تداوم مشکلات ارزی و شیوه فعلی ارزشگذاری کالاهای صادراتی، توان رقابت و توسعه بازارهای صادراتی را کاهش داده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی،علیرضا خامهزر، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، امروز در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با انتقاد از برخی سیاستها و مقررات حوزه صادرات، اظهار کرد: بخش خصوصی طی سالهای گذشته نقش مؤثری در توسعه صادرات کشور داشته، اما متأسفانه در بسیاری از موارد در حاشیه تصمیمگیریها قرار گرفته است.
وی با اشاره به ظرفیت بازارهای کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان افزود: اگرچه فرصتهای مناسبی برای توسعه صادرات به این کشورها وجود دارد، اما موانع و محدودیتهای موجود باعث شده بسیاری از شرکتهای تولیدی و صادرکننده نتوانند از این ظرفیتها بهخوبی استفاده کنند.
خامهزر ادامه داد: مشکلات مربوط به سیاستهای ارزی، مقررات بانک مرکزی و برخی الزامات اجرایی، روند فعالیت صادرکنندگان را با چالشهای جدی مواجه کرده و تعدادی از شرکتهای تولیدکننده و صادرکننده استان را در انجام تعهدات و توسعه بازارهای صادراتی با مشکل روبهرو ساخته است.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه برخی واحدهای شاخص و نمونه استان نیز تحت تأثیر این شرایط قرار گرفتهاند، تصریح کرد: ادامه این روند میتواند بر میزان صادرات و رقابتپذیری تولیدکنندگان اثر منفی بگذارد.
وی همچنین به موضوع ارزشگذاری کالاهای صادراتی اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغههای مهم صادرکنندگان، نحوه ارزشگذاری کالاها است؛ بهگونهای که ارزش هر تن کالای صادراتی ایران بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ دلار محاسبه میشود که در بسیاری از موارد با ارزش واقعی کالاها مطابقت ندارد.
خامهزر تأکید کرد: رفع موانع صادراتی، بازنگری در مقررات و توجه به دیدگاههای بخش خصوصی میتواند نقش مؤثری در افزایش صادرات، رونق تولید و توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.