
مدیر دفتر HSE شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با تشریح ۱۳۴ حادثه سال گذشته، هوشیاری سرپرستان را تنها راه پیشگیری از سوانح دانست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی،جواد بهائین، مدیر دفتر HSE شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، امروز در بیست و سومین همایش علمی تخصصی ایمنی (HSE)، با ارائه گزارشی تحلیلی از وضعیت سوانح شغلی اظهار داشت: بررسی دقیق حوادث نشان میدهد که ۸۴ درصد اتفاقات ناگوار ریشه در ضعف نظارت و قصور در عوامل سرپرستی دارد و هر حادثه، بازتابی از یک خلأ نظارتی در لحظه وقوع است.
وی با اشاره به آمار ۱۳۴ مورد حادثه در سال گذشته، به تفکیک عوامل بروز آنها پرداخت و گفت: سقوط از پایه (همراه با پایه یا بدون آن)، برقگرفتگی در سطوح فشار متوسط و ضعیف به دلیل عدم رعایت چهار گام طلایی، و حوادث خودرویی ناشی از بیدقتی رانندگان، بیشترین فراوانی را در میان سوانح داشتهاند.
بهائین در ادامه با تشریح پروندههای حوادث اخیر، بر ضرورت سنداژ و اطمینان از استحکام پایهها پیش از صعود تأکید کرد و افزود: متأسفانه در برخی موارد، عدم حضور مؤثر سرپرست در محل کار و اعزامهای انفرادی، منجر به خسارات جبرانناپذیری شده است؛ به طوری که تنها در یک مورد حادثه، شاهد ۷۵۰۰ روز از دست رفته و خسارتی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان بودهایم.
مدیر دفتر HSE شرکت توزیع برق خراسان جنوبی در پایان با تأکید بر اینکه حوادث هرگز ناگهانی نیستند و یک سرپرست هوشیار میتواند آنها را پیشبینی کند، تصریح کرد: فلسفه برگزاری این همایش، تحقق آیه شریفه “مَن أحیاها فَکأنَّما أحیا النّاسَ جَمیعاً” است. ما معتقدیم ایمنی پیش از تجهیزات، نیازمند باور و اخلاق است و هر همکار باید با مسئولیتپذیری نسبت به جان خود، سلامت بازگشت به کانون خانواده را تضمین کند.