
رئیسکل دادگستری خراسان جنوبی در نشست مشترک با اعضای هیئتهای انتظامی نظام پزشکی استان، بر رعایت منشور حقوق بیمار، ساماندهی مراجعات مردمی و کاهش زمان معطلی در مطبها تأکید کرد و از لزوم طراحی سامانه مشترک ارزیابی رضایتمندی بیماران به عنوان ایدهای نوین برای پیشگیری از تخلفات پزشکی خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی، محمدجعفر عبداللهی در این نشست که با حضور اعضای هیئتهای انتظامی نظام پزشکی استان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای راه حق و شهدای سلامت، به چالشهای حقوقی و اخلاقی حوزه پزشکی پرداخت.
وی با اشاره به آمار پروندهها و نتایج رسیدگی به آنها، اظهار داشت: نخبگی و تخصص به معنای مجوزی برای رفتارهای غیرمتعارف نیست و مسئولیتپذیری در برابر قانون، برای همه از بالاترین تا پایینترین رده یکسان است.
عبداللهی با تأکید بر حفظ کرامت انسانی مراجعان افزود: کرامت انسانی ذاتی است و هیچ تخصصی برتری انسان بر انسان دیگر را ایجاد نمیکند، همانطور که در ورودی دادگستریها منشور حقوق مراجعان نصب شده، در جامعه پزشکی نیز منشور حقوق بیمار وجود دارد و نخستین انتظار مردم، پایبندی به این منشورهاست.
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی مشکلات ناشی از مدیریت زمان در مطبها را نیز یادآور شد و گفت: مراجعهکننده به پزشک یا قاضی، کسی است که با درد و گرفتاری آمده است و ما در دادگستری با سامانه وقت قبلی، میانگین معطلی مردم را کاهش دادهایم.
وی ادامه داد: در مطبها نیز برای ساماندهی مراجعات و جلوگیری از انتظار طولانی بیماران می بایست تدابیر لازم اندیشیده شود تا رضایت عمومی گسترش یابد.
عبداللهی همچنین به مسائل حریم خصوصی بیماران و چالشهای تأمین ملزومات پزشکی در بیمارستانها اشاره کرد و بهبود کیفیت خدمات را گامی مهم در تکریم بیمار دانست.
وی در خصوص پیشنهاد تشکیل «صندوق خسارتهای بدنی» گفت: ابتدا باید منابع مالی آن چه از محل مشارکت جامعه پزشکی و چه از طریق مالیاتهای عمومی پیشبینی شود تا بار مالی آن برای قانونگذار شفاف باشد و ما از این طرح استقبال می کنیم.
رئیس کل دادگستری استان در پایان با قدردانی از فداکاریهای جامعه پزشکی در دوران کرونا، بحرانهای بهداشتی و جنگ رمضان بر لزوم برگزاری کنفرانسهای علمی مشترک میان قضات و پزشکان تأکید کرد و گفت: این نشستها به شناخت ظرایف هر حرفه و در نتیجه افزایش تابآوری و درک متقابل در پروندههای قصور پزشکی کمک میکند.