
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند از برگزاری هفتاد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خبر داد که در آن، راهکارهای حمایت از شرکتهای فناور آسیبدیده از جنگ و رفع موانع تخصیص ارز برای بازرگانان مورد بررسی قرار گرفت.
علیرضا خامهزر، رئیس اتاق بازرگانی بیرجند، امروز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۵، در هفتاد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، به تبیین اولویتهای اقتصادی استان در شرایط کنونی پرداخت.خامهزر با اشاره به دستور کار اول این نشست، بر لزوم رسیدگی فوری به وضعیت شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات تأکید کرد و اظهار داشت: «بخش مهمی از شرکتهای فناور و کسبوکارهای نوین استان در جریان وقایع اخیر و جنگ تحمیلی سوم دچار آسیبهای جدی شدهاند. این واحدها که زیرساختهای اقتصاد دیجیتال استان را تشکیل میدهند، نیازمند بستههای حمایتی ویژه و تسهیل در بازگشت به چرخه خدمترسانی هستند.»
گره گشایی از فرآیند واردات و تخصیص ارز
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند در ادامه، دومین دستور کار اصلی جلسه را بررسی مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی عنوان کرد. وی تصریح کرد: «امروز بازرگانان ما در دو حوزه “سهمیه واردات” و “تخصیص ارز” با چالشهای عدیدهای مواجه هستند. عدم انطباق سهمیههای تعیین شده با نیازهای واقعی بازار و طولانی شدن صف تخصیص ارز، تأمین کالاهای ضروری و نهادههای تولید را با کُندی مواجه کرده است.»خامهزر هدف از برگزاری این جلسه را رسیدن به تفاهمی میان دستگاههای اجرایی و فعالان بخش خصوصی برای کاهش بروکراسیهای بانکی و سامانهای دانست و افزود: «در شرایطی که اقتصاد استان تحت تأثیر عوامل خارجی قرار دارد، انتظار میرود دستگاههای دولتی با انعطاف بیشتری نسبت به مصوبات استانی عمل کنند تا از توقف فعالیتهای تجاری و خروج سرمایه از استان جلوگیری شود.»
گفتنی است در این جلسه که با حضور مدیران کل دستگاههای اجرایی، قضایی و فعالان اقتصادی برگزار شد، راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح روند تخصیص ارز و سهمیه واردات کالا به تصویب رسید تا جهت اجرا به مراجع ذیربط ابلاغ گردد.