
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی با تکیه بر ظرفیتهای مرزی و مدیریت هدفمند، بهویژه در مرز ماهیرود، توانسته در ماههای اخیر به یکی از قطبهای اصلی تجارت با افغانستان تبدیل شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی،کوهگرد در نشست شورای وزارت امور خارجه با اشاره به عملکرد موفق استان در تعاملات تجاری با افغانستان اظهار کرد: در میان حدود ۷۲ تا ۷۳ گمرک فعال در صادرات به افغانستان، خراسان جنوبی بهویژه مرز ماهیرود توانسته رتبه نخست را کسب کند.
وی افزود: یکی از دغدغههای طرف افغانستانی، موضوع تراز تجاری و مبادلات پایاپای بود که با برگزاری نشستهای مشترک و تفاهم با مقامات این کشور، روند واردات از افغانستان به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: طی ۱۲ ماه گذشته، میزان واردات از افغانستان به ۲۱ میلیون دلار رسیده که از نظر وزنی رشد ۱۷۰ درصدی را نشان میدهد. این در حالی است که در سالهای گذشته میزان واردات تنها حدود ۲ تا ۳ میلیون دلار بوده است.
کوهگرد با اشاره به شرایط خاص کشور و محدودیتهای اعمالشده در برخی کالاها گفت: با مدیریت مناسب در استان، نهتنها روند صادرات کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است بهطوری که مجموع صادرات از این استان و سایر استانهایی که از مرزهای خراسان جنوبی به افغانستان صادرات داشتهاند، به ۹۸ میلیون دلار رسیده است.
وی تصریح کرد: از این میزان، ۵۷ میلیون دلار مربوط به صادرات تولیدات خود استان بوده که تنها در ۴۰ روز اخیر محقق شده و از نظر وزنی نیز به بیش از ۲۷۶ هزار تن رسیده است؛ این رقم نسبت به مدت مشابه قبل، ۶۸ درصد افزایش را نشان میدهد.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی همچنین به رشد ترانزیت کالا اشاره کرد و گفت: در شرایطی که برخی مرزهای دیگر کشور با محدودیت مواجه بودند، مرز ماهیرود توانست نقش مهمی ایفا کند. در این مدت حدود ۱۵ هزار تن کالای متعلق به تجار افغانستان از این مرز ترانزیت شده که نشاندهنده رشد قابل توجه در این بخش است.
وی در پایان تأکید کرد: مجموعه این اقدامات نشاندهنده مدیریت مؤثر و بهرهگیری از ظرفیتهای مرزی استان در توسعه تجارت خارجی است