مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی، در نشست خبری با اصحاب رسانه استان از پیشرفت قابل توجه پروژههای آموزشی در استان و نقش برجسته خیرین در تکمیل این پروژهها خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی؛ حامد رخسارپور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی، در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد، به تشریح آخرین وضعیت پروژههای آموزشی در استان پرداخت و به ویژه بر لزوم همکاری و مشارکت مردم و خیرین در توسعه فضاهای آموزشی تأکید کرد.
رخسارپور در ابتدای سخنان خود با اشاره به تأثیر شرایط خاص استان در حوزه آموزش و نیاز مبرم به فضاهای جدید آموزشی اظهار داشت: «یکی از مهمترین اولویتهای دولت در سالهای اخیر، رفع مشکلات فضاهای آموزشی و ایجاد شرایط بهتر برای تحصیل دانشآموزان است. در این راستا، پروژههای مختلفی در حال اجرا است که با مشارکت خیرین مدرسهساز و گروههای جهادی، به مرحله بهرهبرداری خواهد رسید.
وی همچنین در ادامه به پروژههای توسعه فضای آموزشی که به همت وزارت آموزش و پرورش و دولت در استان خراسان جنوبی در حال اجرا است، اشاره کرد و گفت: «سال گذشته به دستور رئیسجمهور، برنامهریزی گستردهای در راستای نهضت توسعه عدالت آموزشی صورت گرفت. در این طرح ۱۰۳ فضای آموزشی جدید برای استان پیشبینی شده که این فضاها شامل۴۰۷ کلاس درس است. تا مهرماه امسال ۵۸ فضای جدید آموزشی آماده بهرهبرداری خواهد شد که ۴۲ فضا از این تعداد تا پایان مهرماه به بهرهبرداری میرسد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با تشریح جزئیات پروژههای در دست اجرا بیان کرد: این ۴۲ فضای جدید، شامل ۱۲۷ کلاس درس خواهد بود که زیربنای کل آنها بالغ بر ۱۵۴۲۲ متر مربع است. بهعلاوه، در سال گذشته ۱۶ فضای آموزشی دیگر که طرح آنها از پارسال آغاز شده بود، تا قبل از مهرماه تکمیل و به بهرهبرداری رسید.
رخسارپور همچنین از مشارکت خیرین در پروژههای آموزشی استان قدردانی کرد و گفت: دولت بهتنهایی قادر به تامین تمام نیازهای فضاهای آموزشی نیست. بنابراین، مشارکت خیرین مدرسهساز نقش بسیار مهمی در حل مشکلات فضاهای آموزشی دارد. در خراسان جنوبی، سال گذشته درصد بالایی از پروژهها با کمک خیرین انجام شده است.
وی ادامه داد: بهعنوان مثال، در شهرستان بیرجند شاهد مدارس دو شیفته هستیم که به دلیل افزایش جمعیت دانشآموزی، ضرورت دارد به سرعت فضاهای جدید آموزشی ساخته شود. کمکهای خیرین، اعم از خیرین بومی و غیر بومی، باعث شده است که در بسیاری از پروژهها شاهد تسریع در روند ساخت و تکمیل مدارس باشیم.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی در ادامه به آمار و ارقام پروژههای خیرین اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، تعداد زیادی از خیرین، از جمله خیرین بومی و غیر بومی، در تأمین منابع مالی و ساخت مدارس در استان مشارکت داشتند. این مشارکتها به ویژه در مناطق دورافتاده استان به چشم میخورد.
رخسارپور تأکید کرد: در کنار این پروژهها، وزارت آموزش و پرورش نیز در تلاش است تا با استفاده از امکانات موجود، فضاهای آموزشی را تجهیز کرده و بهطور مستمر کیفیت آموزش را افزایش دهد.
وی از اصحاب رسانه خواست که با اطلاعرسانی صحیح و همگامی با نهادهای اجرایی، مردم را به مشارکت بیشتر در ساخت و تجهیز مدارس دعوت کنند چرا که مشارکت مردم در این پروژهها علاوه بر رفع مشکلات آموزشی، سبب رشد و تعالی نسل آینده خواهد شد و عدالت آموزشی را در سراسر استان به ارمغان میآورد.
رخسارپور در ادامه گفت: با توجه به رشد روزافزون جمعیت دانشآموزی در استان، توسعه سریع فضاهای آموزشی یک ضرورت است که تنها با همکاری خیرین، گروههای جهادی و مردم به دست خواهد آمد. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد افتتاح پروژههای بیشتری در این زمینه باشیم.
امکان استفاده از تخفیف مالیاتی برای خیرین مدرسهساز در خراسان جنوبی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی، در ادامه از امکان جدیدی برای خیرین مدرسهساز خبر داد که میتواند مشارکت آنان در پروژههای مدرسهسازی را تسهیل کند. بر اساس برنامه جدید مالیاتی که در بند خ ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه آمده است، خیرین مدرسهساز میتوانند از تخفیفهای مالیاتی بهرهمند شوند.
رخسارپور گفت: طبق بند خ ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه، اگر یک خیر مدرسهساز ۵۰ درصد از هزینههای ساخت مدرسه را پرداخت کند، میتواند معادل همان ۵۰ درصد از مالیات خود را کم کند. به عنوان مثال، اگر یک خیر ۱۰۰ میلیون تومان برای ساخت مدرسه هزینه کند، ۵۰ میلیون تومان از مالیاتش کاسته خواهد شد. در صورتی که خیر ادامه پروژه را هم به عهده گیرد و ۵۰ درصد دوم پروژه را هم تأمین کند، کل مبلغ هزینه شده از مالیاتش کم خواهد شد.
وی افزود: این فرصت، یک فرصت طلایی برای خیرین است که نه تنها در توسعه فضای آموزشی استان مشارکت کنند، بلکه از تخفیفهای مالیاتی ویژهای برخوردار شوند.
مدیرکل نوسازی و توسعه مدارس خراسان جنوبی همچنین به «نشاندار کردن مالیات یا تبصره ۱۰۰» اشاره کرد و گفت: بنگاهها و اصناف میتوانند با مراجعه به سامانه مالیاتی و انتخاب مدارس پیشنهادی از سوی فرمانداران، از مالیات خود برای پروژههای مدرسهسازی استفاده کنند. این اقدام به ویژه در شهرهایی مثل بیرجند که مشکل کمبود فضاهای آموزشی دارند، میتواند کمک بزرگی باشد.
رخسارپور ادامه داد: بیرجند، به عنوان مرکز استان، بزرگترین چالش در زمینه مدارس دارد. بیشترین مدارس نیمه تمام در این شهر است و کمبود فضای آموزشی به احساس میشود. به همین دلیل، ما از مردم و مغازهداران درخواست داریم که با استفاده از این فرصت مالیاتی، در ساخت مدارس در شهرستانها مشارکت کنند.
وی تأکید کرد: تعدادی از پروژهها به دلیل کمبود منابع مالی نیاز به توجه مردم عزیز دارد که اگر مردم به این طرح مالیاتی توجه بیشتری داشته باشند، میتوانیم این پروژهها را تکمیل کرده و فضای آموزشی را بهبود بخشیم.
رخسارپور همچنین به وضعیت تجهیزات مدارس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ما تمرکز خود را بیشتر روی تجهیز مدارس جدیدی که به زودی افتتاح خواهند شد، گذاشتهایم. این شامل تجهیزاتی مانند تابلوهای هوشمند، وسایل ورزشی، و دیگر امکانات آموزشی است. البته ما نیز در نظر داریم که مدارس قدیمیتر را نیز بهتدریج تجهیز کنیم.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی در ادامه از توجه به توسعه مدارس خوابگاهی نیز خبر داد و گفت: با توجه به نیاز استان به مدارس خوابگاهی برای دانشآموزان مناطق دورافتاده، این موضوع در دستور کار ما قرار دارد و پروژههایی برای ساخت خوابگاههای جدید در دست اجراست.
رخسارپور از خیرین مدرسهساز و مردم خواست که در راستای حل مشکلات آموزشی استان خراسان جنوبی، به این فرصتهای مالیاتی توجه ویژهای داشته باشند و در توسعه آموزش و پرورش استان مشارکت کنند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در ادامه این نشست خبری به تشریح اقدامات گستردهای که در راستای بهبود وضعیت مدارس استان انجام شده، پرداخت.
وی از طرحهای «شادابسازی مدارس»، تعمیرات خرد و استانداردسازی تجهیزات مدارس در سه سال گذشته، و همچنین پروژههای بزرگ معماری اسلامی ایرانی در مدارس استان خبر داد.
طرح شادابسازی مدارس و تعمیرات اساسی
مدیرکل نوسازی مدارس استان گفت: در سالهای اخیر، به ویژه تابستانهای گذشته، تمرکز ویژهای بر شادابسازی مدارس و تعمیرات اساسی آنها داشتهایم. یکی از پروژههای مهم ما رنگآمیزی مدارس بوده است. در طرح “شهید عجمیان” که هدف اصلی آن شادابسازی فضای مدارس است، گروههای جهادی در طول تابستان به مدارس مختلف اعزام شده و دیوارها و نمازخانهها را رنگآمیزی میکنند. علاوه بر این، شعارهای انگیزشی، ورزشی و احادیث در برخی مدارس به کار میرود تا محیطی پویا و شاداب برای دانشآموزان ایجاد شود.
رخسارپور همچنین افزود: در کنار رنگآمیزی، ما تعمیرات میز و صندلیها را نیز در دستور کار داریم. به عنوان مثال، صندلیهای قدیمی که نیاز به تعمیر داشتند، بازسازی شده و به مدارس ارسال میشوند. این کار موجب صرفهجویی در هزینهها و بهینهسازی منابع شده است. بهطور متوسط، هزینه تعمیر یک صندلی از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است که بسیار اقتصادی است.
پروژههای بزرگ معماری اسلامی ایرانی
وی ادامه داد: یکی دیگر از اولویتهای ما طراحی مدارس با معماری اسلامی ایرانی است. در این راستا، ما با مشاوران مختلف قرارداد بستهایم و پروژههای طراحی مدارس با معماری اسلامی ایرانی در دست اجراست. این نوع معماری علاوه بر ایجاد فضای آموزشی مناسب، به تقویت هویت فرهنگی و معنوی دانشآموزان کمک خواهد کرد.
رخسارپور تأکید کرد: مدارس با معماری اسلامی ایرانی میتوانند به شخصیتسازی دانشآموزان کمک کنند و این امر در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مورد تأکید قرار گرفته است. هدف ما این است که دانشآموزان فقط از نظر علمی رشد نکنند، بلکه در حوزههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و فردی نیز تقویت شوند و تربیت چند ساحتی صورت بگیرد.
طرحهای مجتمعهای آموزشی بزرگ
مدیرکل نوسازی مدارس استان از برنامهریزی برای ساخت مجتمعهای آموزشی بزرگ در استان خبر داد و گفت: در راستای بهینهسازی فضاهای آموزشی و کاهش هزینهها، پروژههایی برای ساخت مجتمعهای آموزشی بزرگ در استان در حال پیگیری است. در این مجتمعها، امکانات مختلفی از جمله سالن ورزشی، کتابخانه، سالن اجتماعات و حتی مسجد برای استفاده مشترک دانشآموزان از مدارس مختلف در نظر گرفته شده است.
وی به پروژههای در دست اجرا اشاره کرد و افزود: یک مجتمع آموزشی بزرگ در بیرجند با مشارکت خیرین و هلدینگ گلرنگ در حال ساخت است که اعتبار خیری آن بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان است. همچنین یک مجتمع آموزشی در طبس با مشارکت شرکت زغالسنگ در حال طراحی است و بهزودی کار ساخت آن آغاز خواهد شد. در فردوس نیز طراحی یک مجتمع آموزشی با مشارکت خیرین در حال انجام است. نهبندان و قائن هم در حال طراحی می باشد.
همکاری دولت و خیرین
رخسارپور در پایان به همکاریهای گسترده دولت و خیرین اشاره کرد و گفت: ما در ادارهکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی از همکاریهای خیرین بزرگوار و حمایتهای دولت بهویژه وزیر آموزش و پرورش تشکر میکنیم. این همکاریها موجب شده تا پروژههای بزرگ و مهم در حوزه نوسازی مدارس در استان به نتیجه برسند. هدف ما این است که همه دانشآموزان در فضایی ایمن و مناسب تحصیل کنند و این مهم با تلاشهای مشترک دولت و مردم محقق خواهد شد.
توسعه فضای آموزشی خراسان جنوبی با مشارکت گسترده خیرین مدرسهساز
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز خراسان جنوبی از رشد چشمگیر تعهدات خیرین مدرسهساز و سهم قابل توجه خیرین غیر بومی در استان خبر داد.
سید محمدعلی طالبی، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز خراسان جنوبی، در نشست خبری نهضت عدالت آموزشی استان، ضمن تشریح عملکرد خیرین مدرسهساز، به رشد چشمگیر تعهدات مالی در این حوزه اشاره کرد و از افزایش قابل توجه مشارکتها در سالهای اخیر سخن گفت.
وی تأکید کرد: سهم خیرین غیر بومی در پروژههای مدرسهسازی استان، نشاندهنده همبستگی ملی و علاقهمندی کشور به توسعه آموزش در خراسان جنوبی است.
طالبی در ابتدای سخنان خود با اشاره به رشد تعهدات خیرین در سالهای اخیر اظهار داشت: در جشنواره بیست و هفتم خیرین مدرسهساز، تعهدات مالی خیرین به رقم ۳۳۳ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با جشنواره بیست و ششم که رقم تعهدات به ۱۳۶ میلیارد تومان میرسید، افزایش قابل توجهی را شاهد بودهایم.
وی افزود: این افزایش نشاندهنده رشد آگاهی عمومی و همچنین اعتماد مردم به طرحهای مدرسهسازی در استان است.
مدیرعامل مجمع خیران مدرسهساز خراسان جنوبی همچنین به تفاوت میان خیرین حقیقی و حقوقی اشاره کرد و گفت: در استان خراسان جنوبی، بالغ بر ۷۰۰ خیر حقیقی مدرسهساز در سامانه ثبت نام کردهاند که از این تعداد، حدود ۹۰ خیر حقوقی شامل بنیادها، شرکتها و نهادهای مختلف نیز در امر مدرسهسازی مشارکت دارند.
طالبی در ادامه افزود: اگرچه بیشتر خیرین مدرسهساز از خارج استان هستند، اما در سالهای اخیر شاهد افزایش مشارکتهای خیرین بومی نیز بودهایم. در حال حاضر، ۲۵ درصد از خیرین ما بومی استان و ۷۵ درصد از سایر نقاط کشور هستند. این موضوع نشاندهنده یک همبستگی ملی در راستای توسعه فضاهای آموزشی در استان است.
وی همچنین به مفهوم «خیر مدرسهساز» و «خیر مدرسهیار» پرداخت و توضیح داد: خیر مدرسهساز به فردی اطلاق میشود که حداقل ۳۰ درصد از ساخت یک فضای آموزشی را تقبل کند و به نام او نامگذاری شود. در حالی که خیر مدرسهیار به کسی گفته میشود که در زمینههای تجهیزاتی و سایر نیازمندیهای مدارس کمک میکند.
طالبی با اشاره به ابتکار ویژهای که در این راستا در استان انجام شده است، گفت: در پویشی که با شعار “کمک به مدرسهسازی ولو با یک آجر” آغاز شده است، هر کسی میتواند با هر میزان کمک، در امر مدرسهسازی مشارکت داشته باشد. حتی اگر فردی فقط ۳۰ هزار تومان کمک کند، در نظر گرفته میشود و کمک او در ساخت و تجهیز مدارس استفاده میشود.
وی افزود: این پویش بهویژه در میان خانوادهها و انجمنهای اولیا و مربیان مدارس مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین، در این پویش افرادی که کمکهای مالی دارند، میتوانند این کمکها را به نام یادبود عزیزانشان، مانند پدر یا مادر، ثبت کنند و این کمکها در پروژههای مدرسهسازی به کار گرفته شود.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز خراسان جنوبی همچنین از تأسیس مدارس جدید با کمک خیرین و مشارکتهای مردم سخن گفت و افزود: در استان خراسان جنوبی، بسیاری از مدارس به صورت مشارکتی ساخته شدهاند که این امر باعث تسریع در روند توسعه فضاهای آموزشی شده است. در حال حاضر ۹۵ درصد مدارس ما مشارکتی هستند.
طالبی به مثالهایی از خیرین که پروژههای بزرگ مدرسهسازی را به عهده گرفتهاند اشاره کرد و گفت: افرادی مانند آقای عیسی کارگر که در مهرشهر با یاد فرزندشان مدرسهای ساختند، و یا آقای خاتمی که دو مدرسه در شمسآباد ساختند، همچنان با اشتیاق به دنبال پروژههای جدید هستند و از ما خواستهاند که در پروژههای دیگر نیز مشارکت داشته باشند.
وی در پایان از رسانهها و اصحاب رسانه خواست که به معرفی پویشها و پروژههای خیرین مدرسهساز پرداخته و مردم را به مشارکت بیشتر در این زمینه دعوت کنند. مشارکت در مدرسهسازی نه تنها به توسعه فضاهای آموزشی کمک میکند، بلکه باعث رشد و تعالی نسل آینده خواهد شد.
استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی ۱۵۰ کلاس درس در سال گذشته
معاون اجرایی ادارهکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان از اقدامات گسترده این اداره در سال گذشته خبر داد و به استانداردسازی ۱۵۰ کلاس درس و حذف مدارس کانکسی اشاره کرد.
بهروزی، معاون اجرایی ادارهکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در نشست خبری امروز خود به تشریح دستاوردهای این اداره در حوزه عمرانی و تجهیزاتی مدارس استان پرداخت.
وی اعلام کرد: ادارهکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی با تلاش ۶۰ نفر نیروی انسانی، پروژههای مختلفی را در سطح استان اجرا کرده و در حال اجرا دارد.
به گفته وی ۱۰۳ فضای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی در دستور کار می باشد.
استانداردسازی ۱۵۰ کلاس درس
بهروزی در ادامه گفت: در سال گذشته، ۱۵۰ کلاس درس در استان با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی شدند. این اقدام شامل نصب سیستمهای گرمایشی استاندارد در کلاسها و ارتقاء سامانههای سرمایشی و گرمایشی بود که باعث بهبود شرایط تحصیلی در مدارس شده است.
پروژههای عمرانی در مناطق دورافتاده
وی همچنین به پروژههای عمرانی در مناطق دورافتاده و مرزی استان اشاره کرد و گفت: استان خراسان جنوبی بهعنوان سومین استان بزرگ کشور، با پراکندگی جغرافیایی زیاد روبرو است. از ابتدای مهر ۱۴۰۳، بیش از ۶۱ هزار متر مربع آسفالت در مدارس استان انجام شده و ۸۲۶۰۰ متر مربع ایزوگام نیز اجرا شده است. در سال جدید، پروژه آسفالت ۱۲۱ هزار متر مربع دیگر از مدارس استان آغاز شده است.»
وی ادامه داد: به عنوان مثال، برای نظارت بر پروژههای عمرانی در عشقآباد، باید ۵ ساعت مسیر را طی کنیم. حتی در برخی مناطق روستایی که نزدیک مرز است، برای نظارت پروژهها باید از مسیرهای خاکی عبور کنیم.
حذف مدارس کانکسی و سنگی
معاون اجرایی نوسازی مدارس استان از حذف مدارس کانکسی در استان خبر داد و گفت: مدارس تمام کانکسی سیار که ظرفیت بالای ۱۲ دانشآموز دارند، به تدریج از برنامههای این اداره خارج میشوند و در حال حاضر تنها دو مدرسه کانکسی در استان باقیمانده که در حال اجرا است.
وی همچنین تأکید کرد: در پروژههای نوسازی مدارس، تمام مراحل از طراحی تا نظارت، اجرایی و تأمین تجهیزات، توسط همین تیم از همکاران ادارهکل نوسازی انجام میشود.
بهروزی گفت: در نوسازی مدارس استان خراسان جنوبی هیچ کمکی از مهندسین مشاور یا دستگاههای مشاور نمیگیریم. تمامی مراحل کار از طراحی معماری، نظارت سازه، و حتی تجهیزات مدارس، توسط نیروهای خودمان انجام میشود.
اقدامات در راستای کوچکسازی دولت
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث «کوچکسازی دولت» اشاره کرد و افزود:«نوسازی مدارس خراسان جنوبی تنها یک اداره ستادی دارد و در ۱۲ شهرستان اداره مستقلی وجود ندارد. با این حال، با ۶۰ نفر نیرو در این اداره، ما توانستهایم این حجم عظیم از پروژهها را اجرا کنیم و به نظرم میتوانیم الگویی برای سایر ادارات باشیم.
پویشهای نوسازی مدارس
بهروزی همچنین به پویشهایی که طی سال های گذشته در نوسازی مدارس برگزار شده، اشاره کرد و گفت: یکی از این پویشها حذف بخاریهای نفتی و جایگزینی بخاریهای استاندارد بوده است. در سال ۱۴۰۰، جشن حذف بخاریهای نفتی را برگزار کردیم و اکنون تمام مدارس استان به سیستمهای گرمایشی استاندارد مجهز هستند.
وی در پایان اشاره کرد: برنامههای نوسازی مدارس همچنان ادامه دارد و هدف این است که تمامی مدارس استان به شرایط ایمن و استاندارد حتی در دورترین مناطق برسند.