با افزایش آمار تصادفات و جان باختگان در محوربیرجند-نهبندان ، حالا زمزمه هایی از تخصیص اعتبار جدید برای دوبانده سازی این جاده پرخطر، امیدی را در دل مردم منطقه ایجاد کرده است. در حالی که این محور سالهاست به عنوان یکی از حادثه خیزترین مسیرهای شرق کشور شناخته میشود، حالا چشمها به اجرای سریع و مؤثر تکمیل این پروژه دوخته شده است؛ مطالبهای که دیگر نه خواستهای محلی، بلکه یک ضرورت ملی برای حفظ جان انسانهاست.
به گزارش نگاه خراسان جنوبی، عملیات دوبانده سازی محور بیرجند-نهبندان از سال ۸۹ آغاز شده است و به گفته مسئولان تا کنون ۱۰۵ کیلومتر از ۲۰۰ کیلومتر این محور دوبانده شده است، محوری که هر چند پس از آن که بارها شاهد صحنههای دلخراش مرگ بوده و قربانیان زیادی را به کام مرگ کشانده، اما حالا چند سالی است برای دو بانده سازی و بهبود کیفیت این مسیر اقداماتی از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان صورت گرفته است تا شاهد کمترین تصادفات در این محور باشیم.
دلهای داغدار چشمانتظار دوباندهسازی
به سراغ یکی از خانوادههای داغدار در روستای علیآباد سربیشه رفتیم؛ خانوادهای که هنوز صدای شیون و گریه در خانه شان خاموش نشده است. آنها در حادثهای دلخراش در محور نهبندان ـ بیرجند، ۶ نفر از عزیزترین اعضای خانواده خود را از دست دادند؛ از جمله یک زن باردار که تنها چند هفته با مادر شدن فاصله داشت.
یکی از وابستگانشان روز حادثه که ۱۸ تیر امسال بوده است را اینگونه روایت میکند: ۶ نفر از فامیلهای ما با یک پراید راهی بیرجند شده بودند در طی مسیر با یک پژو که از سمت مشهد در حال حرکت بوده است برخورد کردند که متاسفانه تمام سرنشینان پراید و راننده پژو در این حادثه جان خود را از دست دادند.
وی نفس عمیقی می کشد و ادامه می دهد: اگر این جاده دوبانده بود شاید حالا ما اینطور داغدار نبودیم. این جاده سالهاست جان میگیرد اما کسی به فکر ما نیست.
وی ادامه می دهد: در همین قبرستان روستای علی آباد سربیشه بیش از ۱۰ نفر دفن شده اند که متاسفانه در این سال های اخیر در مسیر نهبندان_بیرجند بر اثر تصادف جان خود را از دست داده اند.
درد این خانواده، درد همه خانوادههاییست که عزیزانشان را در این مسیر از دست دادهاند. محوری که باید هر چه سریع تر دوبانده سازی آن به اتمام برسد تا شاهد اینگونه تصادفات دلخراش نباشیم.
محور نهبندان ـ سربیشه رکورددار تصادفات امسال در خراسان جنوبی
سرهنگ کاظمی رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون در محور نهبندان_سربیشه بیشترین تصادفات استان رخ داده است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری ۶۹ نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد ۱۰ نفر معادل ۱۳ درصد کاهش یافته است افزود: تعداد ۱۱۹۰ مجروح که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ نفر معادل ۳ درصد افزايش دارد.
کاظمی در ادامه عدم توجه به جلو با ۴۴ درصد ، تجاوز و تخطي از سرعت مطمئنه با ۲۰ درصد و تجاوز و انحراف به چپ با ۱۱ درصد را از جمله بيشترين علل وقوع تصادفات در جاده های استان عنوان کرد.
افزایش سه برابری بودجه دوبانده سازی محور بیرجند–نهبندان / بهرهبرداری کامل تا پایان دولت
حال در این بین خبر سه برابر شدن اعتبارات دوبانده سازی این محور به گوش می رسد و روزنه ی امیدی را در دل مردم این استان گشوده شده است تا شاید با دوبانده سازی این محور شاهد کمترین تعداد تصادفات و داغدارشدن خانواده های این منطقه باشیم.
میرمحمد مودی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از افزایش اعتبار پروژه دوباندهسازی محور بیرجند–نهبندان از ۲ هزار به ۶ هزار میلیارد ریال در قانون بودجه ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: این پروژه تا پایان دولت به بهرهبرداری کامل خواهد رسید.
مودی با بیان اینکه این پروژه یکی از طرحهای مهم عمرانی استان محسوب میشود که با پیگیریهای انجام شده اعتبار آن به سه برابر افزایش یافته و تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه را هم داشته است اظهارکرد: تکمیل شبکه بزرگراهی و کریدورهای اصلی کشور، اتصال معبرهای مرزی به شبکه بزرگراهی، اتصال تمامی مراکز شهرستانها به شبکه بزرگراهی از اهداف اجرای باندهای دوم در استان است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه احداث باند دوم در کشور یکی از گرانترین کالا و خدمات است به طوری که احداث یک کیلومتر باند دوم حداقل ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد، افزود: خراسان جنوبی در ۲ سال اخیر در بهرهبرداری از باند دوم، رتبه اول کشور را کسب کرده است.
وی از بهرهبرداری کامل پروژه دوبانده سازی بیرجند- نهبندان تا پایان دولت خبر داد و گفت: ۷۰ هزار میلیارد ریال قرارداد پیمانکاران حوزه راه است و با توجه به اعتباراتی که به مرور تزریق میشود نگرانی از بابت پرداخت مطالبات نداریم.
مودی با تاکید بر اولویت دو بانده شدن قطعه بیرجند-نهبندان افزود: اسناد مناقصه برای قطعه سربیشه تا شوسف تهیه شده و امیدواریم با استفاده از ظرفیتهای قانون بودجه خارج از پیوست، اعتباری جذب کنیم تا بتوانیم با ردیفهای مختلف و کمک سرمایهگذاری بخش خصوصی حجم مناقصه در این قطعه به ۲۰ هزار میلیارد ریال برسد.