جاده بیرجند – قاین با طول حدود ۱۰۰ کیلومتر، سالهاست بهدلیل تصادفهای پرتعداد و کشتههای بسیار، به «جاده مرگ» شهرت یافته است. این مسیر همچنان یکی از خطرناکترین محورهای شرق کشور باقی مانده است. با وجود وعدههای متعدد مسئولان برای اتمام پروژه دوباندهسازی، این طرح هنوز به سرانجام نرسیده و مردم همچنان چشمانتظار تکمیل آن هستند.
به گزارش خبرنگار نگاه خراسان جنوبی، جاده بیرجند ـ قاین که سالها بهعنوان یکی از محورهای پرخطر استان شناخته میشود، در سالهای اخیر بارها شاهد تصادفاتی دلخراش و مرگبار بوده و به نمادی از خطر در شبکه راههای خراسان جنوبی تبدیل شده است؛ بهگونهای که بسیاری از مسافران با ترس و نگرانی از آن عبور میکنند.
گزارشهای پزشکی قانونی و پلیس راه در سالهای گذشته حاکی از جانباختن شمار زیادی از هموطنان در این محور است. عواملی چون سبقتهای غیرمجاز، عرض کم جاده، نبود شانه مناسب و سایر مشکلات زیرساختی، بارها از سوی مسئولان پلیس استان بهعنوان دلایل اصلی بروز حوادث در این مسیر اعلام شدهاند.
در مصاحبهای که اواخر بهار امسال با مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی توسط خبرنگار نگاه خراسان جنوبی انجام شد، وی وعده داد که ۷ کیلومتر باقیمانده از مسیر دوباندهسازی این جاده تا پایان خردادماه به بهرهبرداری خواهد رسید. اما اکنون که به روزهای پایانی تیرماه نزدیک میشویم، هنوز هیچ اقدام عملی ملموسی در این قطعه گزارش نشده و مردم استان همچنان چشمانتظار تکمیل این پروژه مهم و حیاتی هستند. پرسش اصلی اینجاست که مردم خراسان جنوبی باید چند ماه یا چند فصل دیگر در انتظار پایان یافتن پروژهای باشند که سالهاست به دلایل گوناگون به تعویق افتاده است؟
اجرای بهموقع طرح دوباندهسازی این محور، افزون بر افزایش ایمنی و کاهش حوادث جادهای، به دلیل قرار گرفتن استان در شاهراههای اصلی ترانزیتی کشور، نقش مهمی در رونق اقتصادی نیز خواهد داشت.
این در حالی است که بارها مردم شهرستانهای قاین و زیرکوه از وضعیت خطرناک این مسیر گلایه کردهاند. خانوادههای زیادی در سالهای اخیر داغدار شدهاند و تنها در چند ماه گذشته نیز چندین تصادف در این محور به وقوع پیوسته است.
رضا، یکی از رانندگان ماشین سنگین از بیرجند، میگوید: «هرچند بخش زیادی از مسیر دوبانده شده، اما آن قسمت اندکی که باقی مانده ـ بهگمانم کمتر از ۱۰ کیلومتر ـ در مسیری پر پیچ و خم قرار دارد و بسیار حادثهساز است.»
او افزود: «سالهاست فقط وعده میشنویم. هر بار میگویند تا پایان فصل، تا پایان سال، اما عملاً هیچ چیز تغییر نمیکند. باید از مسئولان پرسید: چند نفر دیگر باید کشته شوند تا این جاده اصلاح شود؟»
انتهای پیام/