بازدید: 2125 نفر نویسنده: سید علی اسلامی استان ۲۸ مهر ۱۴۰۳ | ۱۹:۱۶
0
86 درصد مدارس دوشیفت، سهم مرکز استان

درهای بسته مدارس دو نوبته به روی رضایت آموزشی

با آغاز مهر، والدین در خراسان جنوبی نگران جمعیت بالای کلاس‌ها و دوشیفته شدن مدارس هستند. آنها معتقدند که آموزش در شیفت عصر به دلیل کاهش زمان و کیفیت، بازدهی کمتری دارد. کمبود فضا و کادر آموزشی نیز مشکلات جدی محسوب می‌شود.

تعدادی دختر سر کلاس درس

به گزارش نگاه خراسان جنوبی، با آغاز مهر ماه و بازگشایی مدارس دغدغه های والدین هم دوباره شروع شده است؛ برخی پدر و مادرها دغدغه جمعیت بالای کلاس های درس را دارند و بعضی هم دوری مسافت و فاصله مدرسه تا منزل، عده ای هم دوشیفته شدن مدارس را بزرگترین دغدغه می دانند. به نظر والدین و برخی کارشناسان، دو شیفته شدن مدارس، به معنای کوتاه کردن زنگ های درس و مشغول کردن دانش آموزان با برنامه های آموزشی متراکم و ناقص است چرا که نوبت عصر زمان مناسبی برای آموزش دانش آموزان نیست و سهم شان از مدرسه فقط سرگرم شدن به اندازۀ نصف روز است.
والدین این دانش آموزان معتقدند زمان آموزش در مدارس دونوبته چنان کوتاه است که آموزگار همواره می‌کوشد طوری تدریس كند تا از برنامه ریزی های آموزشی عقب نماند. متأسفانه در مدارس دو شیفت فرصت آموزش، آزمون، خود ارزیابی دانش آموزان کمتر است.
درک این موضوع که استراتژی اصلی ایدۀ ایجاد مدارس دونوبته، کاستن از زمان آموزش برای افزایش توان پوشش بوده، چندان سخت نيست. نگاهی گذرا بر فعالیت یک روزۀ مدارس دونوبته نشان می دهد که اولین اقدام برای اجرایی شدن این ایده، همان کوتاه کردن زنگ های درسی و مشغول کردن دانش آموزان با برنامه های آموزشی متراکم و ناقص است.
البته این نکته هم بر کسی پوشیده نیست که در آموزش و پرورش مشکل کمبود فضا و کادر آموزشی وجود دارد و با توجه به اجرای طرح جوانی جمعیت این مشکل در سالیان بعد بیشتر خواهد شد و نیاز است مسئولان مربوط، شورای آموزش و پرورش و…با شیوه های مختلف نسبت به ایجاد انگیزه و فرهنگسازی برای ترغیب خیرین به امر احداث و گسترش مدارس بیشتر ورود کنند.
در این راستا به سراغ تعدادی از والدین می رویم، مادری که منتظر تعطیلی دخترش از مدرسه عدالت بیرجند است، ضمن گلایمندی از دو شیفته شدن مدارس می گوید: این مدرسه هم دو شیفته است و یک نوبت دخترانه و شیفت مخالف پسرانه است.
محمدی از دغدغه والدین به کاهش سن بلوغ دختران و پسران، مشترک‌ بودن فضایی چون سرویس بهداشتی، میزها و در و دیوارهایی که می‌تواند با شیطنت‌هایی باعث بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی شود، اشاره می کند و خواستار رفع این مشکل می شود.
او که منزلش در خیابان مدرس است،ادامه می دهد: برای ثبت نام دخترم به مدارس مختلفی رفتم اما شرایطی مانند زندگی در محدوده مدارس را نداشته و به اجبار دخترم را در این مدرسه ثبت نام کردم.
وی بهترین ساعت تدریسب و آموزش را در نوبت صبح عنوان کرده و تاکید می کند: بازدهی و راندمان یادگیری در عصرها کمتر است و از آن طرف با توجه به کوتاه شدن روزها در پاییز و زمستان، تمرکز دانش آموز بر درس کمتر می شود زیرا عصر با خستگی به خانه می رسد در حالی که خیلی زود شب می شود و فردا صبح هم دانش آموز با دغدغه کمتری برای درس خواندن و انجام تکلیف از خواب برخاسته و گاه با خستگی و تنبلی برای عصر، راهی مدرسه می شود.
یکی دیگر از والدین هم کاهش سن بلوغ، استفاده فراوان از فضای مجازی و … را از مهمترین دغدغه پیش رو هنوان کرده و می گوید: با توجه به نزدیکی مدرسه به منزل، باز هم در زمان رفت و آمد دخترم، به مدرسه خودم او را همراهی می کنم.
به نظر صادقی مدارس دو شیفت ناراحتی و نارضایتی خانواده ها را به دنبال دارد چرا که تغییر شیفت باعث مشکل برای خانواده هایی است که پدر و مادر کارمند هستند و دغدغه به موقع رسیدن و خوردن نهار …. دانش آموز را دارند و خیلی مواقع خودشان نمی توانند کار فرزندشان از غذا خوردن در نوبت عصر و درس خواندن در شب یا فردا صبح را کنترل کنند.
کاظمی یکی دیگر از مشکلات مدارس دو شیفت را استفاده نکردن درست از زمان به خصوص در شیفت عصر دانسته و می افزاید: بیشتر کلاس های فوق برنامه، ورزشی، زبان انگلیسی و… در عصر برگزار می شود و فرزندم با وجود علاقه به کلاسهای ورزشی با توجه به خستگی، نمی تواند در این کلاس ها شرکت کند.
وی با بیان اینکه فرزندم یک هفته شیفت و هفته بعد نوبت عصر صبح است ، می گوید: این اقدام باعث تنبلی و خمودگی او می شود چراکه هفته ای که شیفت عصر است، بعد از تعطیلی مدرسه و اندکی استراحت به نوشتن تکالیف و… می پردازد و تا پاسی از شب مشغول تکالیف و برنامه های مدرسه است و از آن طرف تا ساعت ۹ و ۱۰ صبح مشغول استراحت است و در عمل استفاده بهینه از زمان و ساعات روز ندارد.
به گفته وی دانش آموز در شیفت عصر بازدهی کامل را ندارد چرا که بعد از خوردن نهار ناخودآگاه دچار کسلی شده و آنچنان که باید متوجه درس نمی شود.

سرانه فضای آموزشی بیرجند عقب تر از کشور

سید مهدی نبوی ثالث، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور را ۵.۵ متر مربع به ازای هر دانش آموز عنوان می کند و می گوید: این سرانه در استان ۶.۵ و در بیرجند ۴.۵ متر مربع است که نشان از کمبود فضای آموزشی در مرکز استان دارد.
وی به با بیان اینکه مشکل اصلی کمبود فضای آموزشی و کادر آموزشی است، اضافه می کند: با توجه به پایین بودن سرانه فضای آموزشی در شهرک ها و روستاهای اقماری بیرجند شامل مهرشهر، حاجی‌آباد، امیرآباد، شهرک امام علی (ع)، به دلیل کمبود فضا و تعداد دانش آموزان برای حل مشکل برخی مدرسه ها دو شیفت است.

۸۶ درصد مدارس دو نوبته، سهم مرکز استان

وی تعداد مدارس دو نوبته در استان را ۱۱۲ مدرسه اعلام کرده و ادامه می دهد : از این تعداد ۹۶ مدرسه در بیرجند شامل ۸۸ مدرسه ابتدایی (در ۴۴ ساختمان)، ۶ مدرسه متوسطه اول (در ۳ ساختمان) و دو مدرسه کاردانش (در یک ساختمان) دایر بوده و فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه تک شیفت شدن مدارس آرمانی است، ابراز امیدواری می کند: هرسال با همکاری ارگانهای مربوط و با احداث فضای آموزشی و ….بتوان مشکلات کمتر کرد.

کمبود معلم در دروس عمومی

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی همچنین کمبود معلم در دروس عمومی را تایید می کند و توضیح می دهد: استان در دروس عمومی از جمله ادبیات، الهیات و مطالعات اجتماعی کمبود دبیر دارد و تدریس کلاس‌ها به صورت تخصصی و نیمه تخصصی است.
به گفته سید مهدی نبوی ثالث، آمار معلمان به نسبت جمعیت دانش‌آموزان استان خوب بوده اما در برخی مناطق، مدارس با آمار پایین دانش‌آموز فعال بوده که این موضوع آموزش و پرورش را در توزیع معلمان دچار مشکل می کند .

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی می گوید: بیش از ۸۰ درصد تدریس در دوره‌های متوسطه اول و دوم استان تخصصی بوده اما برای سال تحصیلی جدید هنوز آماری جمع‌بندی نشده است.

وی تاکید می کند: آموزش و پرورش از مرحله توسعه کمی و نیروی انسانی عبور کرده و باید به فکر توسعه کیفی آموزش‌ها باشد با این وجود خراسان جنوبی به خاطر پراکندگی زیاد شهرستان‌ها و روستاها برای تدریس تخصصی معلمان مشکل دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: برای متوسطه اول هم دبیران چند مهارتی تربیت شده‌اند و دوره‌های تخصصی برای آنها برگزار می‌شود تا بتوان با این روش بخشی از مشکلات مدارس را حل کرد.

شبکه های اجتماعی نگاه خراسان جنوبی
نویسنده
سید علی اسلامی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *