در جلسه علنی شورای اسلامی شهر بیرجند، پیشنهاد شهرداری مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی هزینه حفاری معابر آسفالتشده برای شهروندان مطرح شد؛ پیشنهادی که با هدف کاهش فشار مالی بر مردم ارائه شده است. در کنار این موضوع، پروندههای دیگری از جمله رسیدگی به وضعیت یک ملک خیابان طالقانی، بررسی تغییر کاربری بخشی از اراضی زعفرانیه و همچنین تصویب پرداخت رفاهیات کارکنان شورا نیز در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی، صبح امروز در ابتدای جلسه شورا شهر بیرجند ، ویدا ناصری عضو و منشی شورای اسلامی شهر بیرجند، نامه ابلاغی وزارت کشور در خصوص نصاب معاملات سال ۱۴۰۵ شهرداریها را قرائت کرد. این ابلاغیه در اجرای مصوبه هیئت وزیران صادر شده و حدود معاملات کوچک، متوسط و عمده و همچنین ضوابط مرتبط با اجاره، استیجاره و قراردادهای شهرداریها را برای سال جاری مشخص میکند.
یکی از مهمترین موضوعات جلسه، بررسی پیشنهاد شهرداری بیرجند درباره کاهش هزینه حفاری معابر آسفالتشده برای دریافت انشعابات آب، برق و گاز توسط شهروندان بود.
بر اساس توضیحات ارائهشده، برخی شهروندان پس از آسفالت شدن خیابان یا کوچه محل سکونت خود، برای دریافت انشعابات خدماتی ناچار به حفاری مجدد معبر هستند. این موضوع علاوه بر هزینه انشعاب، شامل هزینه ترمیم و بازسازی آسفالت نیز میشود که در برخی موارد برای خانوارها سنگین و قابل توجه است.
شهرداری بیرجند با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی برخی شهروندان، پیشنهاد کرد هزینه حفاری و ترمیم آسفالت در معابری که عمر آسفالت آنها بین یک تا چهار سال است، با ۵۰ درصد تخفیف محاسبه شود. همچنین تأکید شد معابری که کمتر از یک سال از آسفالت آنها گذشته باشد، برای جلوگیری از تخریب آسفالتهای تازه، مشمول این تخفیف نخواهند شد.
حمایت از پیشنهاد شهرداری و تأکید بر شرایط اقتصادی مردم
عباس سروری عضو شورای اسلامی شهر بیرجند در حمایت از این پیشنهاد اظهار کرد: هزینههای فعلی بر اساس قیمت واقعی اجرای عملیات ترمیم آسفالت محاسبه میشود، اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، کاهش این هزینهها میتواند کمک مؤثری به شهروندانی باشد که توان پرداخت مبالغ سنگین را ندارند.
در مقابل، یزدانشناس عضو شورای اسلامی شهر بیرجند با تأکید بر ضرورت بررسی دقیق کارشناسی اظهار کرد: شورا باید پیش از هرگونه تصمیمگیری از مبانی محاسباتی، آثار مالی و ابعاد فنی موضوع آگاه باشد.
وی خواستار ارجاع این موضوع به کمیسیون تخصصی آن در شورا شد تا تصمیمگیری بر اساس بررسیهای کارشناسی صورت گیرد.
در ادامه نیز رئیس سازمان عمران شهرداری با حضور در جلسه توضیحاتی درباره نحوه محاسبه هزینههای حفاری و ترمیم آسفالت ارائه کرد و در نهایت مقرر شد این موضوع برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع شود.
در بخش دیگری از جلسه، درخواست یکی از شهروندان درباره وضعیت ملکی در حاشیه خیابان طالقانی مطرح شد. این شهروند با حضور در جلسه نسبت به نحوه اجرای توافقات و اقدامات انجامشده در خصوص ملک خود از سوی شهرداری اعتراض کرد و خواستار رسیدگی مجدد شورا شد.
فروزانفر عضو شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به سوابق این پرونده اظهار کرد: در سالهای گذشته توافقی میان شهرداری و مالک در حاشیه خیابان طالقانی انجام شده بود که بر اساس آن بخشی از ملک توسط شهرداری تملک و در مقابل بخشی از تعهدات از سوی مالک اجرا شده است.
وی افزود در ادامه این روند، آرایی از سوی کمیسیونهای مربوطه صادر شده اما به مرور اختلافاتی میان طرفین شکل گرفته که در نهایت منجر به ارجاع پرونده به دیوان عدالت اداری شده است.
فروزانفر با انتقاد از روند رسیدگی اظهار کرد: در رأی صادره عنوان شده که شورای شهر پاسخی به شکایت ارائه نکرده، در حالی که بر اساس بررسیها، هیچگونه ابلاغ رسمی یا مستندات مربوط به شکایت به شورا ارسال نشده و شورا فرصت ارائه دفاعیات خود را نداشته است.
وی خواستار بررسی دقیق روند ابلاغ و رسیدگی پرونده و شفافسازی موضوع شد و قرار شد این موضوع در کمیسیون اختصاصی مجدد بررسی شود.
مخالفت با تغییر کاربری ۳۶ هکتار از اراضی زعفرانیه
یکی دیگر از موضوعات مهم جلسه، بررسی نامه شهرداری خطاب به استاندار خراسان جنوبی درباره تغییر کاربری بخشی از اراضی زعفرانیه بود.
بر اساس این نامه، تغییر کاربری حدود ۳۶ هکتار از اراضی زعفرانیه از فضای سبز به کاربری مسکونی مورد مخالفت شهرداری قرار گرفته است.
در این نامه تاکید شده بود که این تغییر میتواند موجب کاهش سرانه فضای سبز شهری، افزایش بار ترافیکی، کاهش کیفیت محیط زیست شهری و مغایرت با طرحهای توسعهای و زیستمحیطی شهر شود.
همچنین در این جلسه بیان شد این اراضی در طرحهای مطالعاتی و طرح تفصیلی به عنوان فضای سبز پیشبینی شدهاند و حفظ آنها برای آینده توسعه پایدار شهر ضروری است.
اعضای شورا شهر بیرجند بادآور شدند درخواست تغییر کاربری یادشده پیش از طرح در کمیسیون ماده ۵ در کمیته فنی مورد بررسی قرار گرفته و با مخالفت کارشناسی مواجه بوده است، اما با وجود این مخالفت، در نهایت به تصویب رسیده است.
تصویب پرداخت رفاهیات کارکنان شورا
در پایان جلسه نیز موضوع پرداخت مزایای رفاهی و مناسبتی کارکنان شورای اسلامی شهر بیرجند در کنار پاداش پایان سال مطرح شد که پس از بررسی مستندات و گزارشهای ارائهشده، اعضای شورا با پرداخت این مزایا از محل بودجه شورا موافقت کردند.
جلسه امروز شورای اسلامی شهر بیرجند با محوریت بررسی مسائل مهم شهری، حمایت از حقوق شهروندان، مدیریت هزینههای خدمات شهری، صیانت از فضاهای سبز و رسیدگی به مسائل اداری و معیشتی کارکنان برگزار شد و چندین موضوع برای بررسی کارشناسیتر به کمیسیونهای تخصصی ارجاع گردید.
منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی