بازدید: 533 نفر نویسنده: زهرا رضوانیان حوادث ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ | 08:02
0

افزایش ۷۳ درصدی جان‌باختگان تصادفات در خراسان جنوبی؛ ۷۱ کشته در سه ماه نخست سال

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اعلام رشد نگران‌کننده آمار تصادفات جاده‌ای در استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۳ تصادف فوتی در محورهای استان رخ داده که ۷۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند؛ آماری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۴۳ درصدی تصادفات منجر به فوت و رشد ۷۳ درصدی جان‌باختگان را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی،سرهنگ محمدامیر کاظمی، رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به آخرین آمار تصادفات جاده‌ای در استان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 53 فقره تصادف منجر به فوت در محورهای استان رخ داده که در مجموع 71 نفر در این حوادث جان باخته‌اند.

وی افزود: در مدت مشابه سال گذشته، 37 فقره تصادف فوتی با 41 جان‌باخته در استان ثبت شده بود که بر این اساس، امسال شمار تصادفات فوتی 43 درصد و تعداد جان‌باختگان 73 درصد افزایش یافته است.‌

68 درصد جان‌باختگان، بومی خراسان جنوبی هستند

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش عمده قربانیان تصادفات از هم‌استانی‌ها هستند، گفت: حدود 68 درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی در محورهای استان، بومی خراسان جنوبی هستند و این موضوع ضرورت توجه بیشتر مردم به رعایت مقررات رانندگی را دوچندان می‌کند.
کاظمی ادامه داد: متأسفانه آمار امسال حتی از مجموع جان‌باختگان سه‌ماهه نخست سال گذشته نیز فراتر رفته و این مسئله نشان‌دهنده شرایط نگران‌کننده تصادفات در استان است.

وی با اشاره به محورهای پرحادثه استان تصریح کرد: بیشترین تصادفات فوتی در محور بیرجند – سربیشه – نهبندان – زابل رخ داده و برخی محدوده‌ها از جمله حوالی آخوند شفیع از نقاط حادثه‌خیز جدی به شمار می‌روند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: محور سربیشه – نهبندان از جمله جاده‌هایی است که سال‌ها پیش با حجم ترافیک پایین احداث شده اما اکنون با تردد روزانه 3 هزار و 500 تا 4 هزار و 500 وسیله نقلیه، دیگر ظرفیت لازم را برای این حجم عبور و مرور ندارد.

دوبانده‌سازی باید همزمان با کنترل هوشمند سرعت دنبال شود

کاظمی با تأکید بر لزوم تسریع در دوبانده‌سازی محورهای حادثه‌خیز افزود: دوبانده‌سازی این مسیرها یک ضرورت جدی است اما باید توجه داشت که صرف اجرای باند دوم به‌تنهایی کافی نیست و کنترل سرعت نیز باید همزمان با آن در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: در همه جای دنیا پس از توسعه راه‌ها، سامانه‌های هوشمند کنترل سرعت نیز تقویت می‌شود تا رانندگان با تصور باز بودن مسیر، با سرعت‌های بسیار بالا حرکت نکنند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به تحلیل علل تصادفات گفت: بیشترین علت وقوع تصادفات در استان، عدم توجه به جلو است که می‌تواند ناشی از خواب‌آلودگی، استفاده از تلفن همراه یا صحبت با سرنشین باشد اما علت اصلی افزایش شدت تلفات، سرعت غیرمجاز است.

کاظمی افزود: در بررسی برخی تصادفات اخیر مشخص شده راننده دارای سابقه متعدد تخلفات سرعت بوده و همین موضوع نشان می‌دهد بی‌توجهی به مقررات، چه تبعات سنگینی برای راننده و دیگران دارد.

کمربند ایمنی؛ عامل نجات‌بخش در تصادفات

وی با تأکید بر اهمیت استفاده از کمربند ایمنی تصریح کرد: پس از سرعت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی از مهم‌ترین عوامل افزایش تلفات است، چرا که در بسیاری از حوادث، سرنشینان به علت پرتاب شدن از خودرو جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: حتی سرنشینان عقب خودرو نیز باید استفاده از کمربند ایمنی را جدی بگیرند، زیرا در مواقع بروز حادثه، همین اقدام ساده می‌تواند جان افراد را نجات دهد.

کاظمی با اشاره به اقدامات پلیس برای کنترل وضعیت موجود اظهار کرد: با هماهنگی دستگاه قضایی و شورای راهبری تصادفات، برخورد با رانندگانی که با سرعت‌های بحرانی در جاده‌ها تردد می‌کنند، تشدید شده است.

وی افزود: خودروهایی که با سرعت بیش از 130 کیلومتر در ساعت در محورهای استان تردد کنند، در سیستم اعمال قانون و توقیف قرار می‌گیرند و این اقدام با استفاده از دوربین‌های ثابت، سامانه‌های هوشمند و کنترل‌های میدانی در حال انجام است.

شبکه های اجتماعی نگاه خراسان جنوبی

منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی

نویسنده
زهرا رضوانیان
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *