سرپرست جمعیت هلالاحمر خراسان جنوبی با اشاره به پوشش هزار و ۶۱۹ حادثه در سال گذشته گفت: بیشترین مأموریتهای امدادی مربوط به سوانح جادهای بوده و در مجموع بیش از ۵ هزار و ۸۱۳ نفر حادثهدیده از خدمات امدادی، درمانی و حمایتی این جمعیت بهرهمند شدند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی،مهدی محمدپور در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان جنوبی اظهار کرد: امداد و نجات از وظایف حاکمیتی جمعیت هلالاحمر است و این مجموعه در سال گذشته هزار و ۶۱۹ حادثه در سطح استان را پوشش داده است که بیشترین آن با هزار و ۶۳ مورد مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.
وی با اشاره به آمار حادثهدیدگان افزود: در مجموع بیش از ۵ هزار و ۸۱۳ نفر در این حوادث دچار آسیب شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۸۲۲ نفر مصدوم و ۱۴۱ نفر نیز فوت کردند. همچنین برای حادثهدیدگان یکهزار و ۴۶۴ مورد اقلام غذایی، زیستی و بهداشتی توزیع شده است.
سرپرست جمعیت هلالاحمر خراسان جنوبی با بیان اینکه قاین بیشترین و سرایان کمترین حوادث استان را به خود اختصاص دادهاند، تصریح کرد: شهرستان قاین با ۲۴۸ حادثه در صدر حوادث استان قرار دارد و سرایان نیز با ۶۳ حادثه کمترین میزان حوادث را ثبت کرده است.
محمدپور ادامه داد: در عملیاتهای سال گذشته ۳ هزار و ۳۶ دستگاه خودرو و ۳ هزار و ۴۵۷ تیم امدادی مشارکت داشتند و ۲۶ پایگاه امداد و نجات به صورت شبانهروزی در محورهای مواصلاتی استان فعال بودهاند. علاوه بر این، در ایام نوروز، تابستان و زمستان نیز پنج پست امداد و نجات بینشهری برای ارائه خدمات به مسافران و حادثهدیدگان فعال میشود.
وی با اشاره به توسعه ناوگان امدادی استان گفت: سال گذشته هشت دستگاه خودروی هایلوکس، سه دستگاه آمبولانس، ۱۳ دستگاه دناپلاس و دو فروند پهپاد به ناوگان هلالاحمر خراسان جنوبی اضافه شد که نقش مهمی در سرعتبخشی به عملیاتهای امدادی خواهد داشت.
سرپرست جمعیت هلالاحمر خراسان جنوبی با بیان اینکه توانمندسازی نیروهای امدادی از اولویتهای این مجموعه است، افزود: طی سال گذشته ۵۰ دوره توانافزایی برای خواهران و برادران امدادگر برگزار شد و تجهیزات پایگاههای امدادی نیز بهروزرسانی شده است. همچنین تمامی پایگاههای استان به امکانات ورزشی مجهز شدهاند.
محمدپور خاطرنشان کرد: سگهای زندهیاب استان در جنگ ۱۲ روزه و همچنین عملیات جنگ رمضان در تهران حضور فعال داشتند و نیروهای امدادی خراسان جنوبی در قالب پنج تیم تخصصی با سه دستگاه خودرو امدادی، آمبولانس و خودروی سواری در این مأموریتها مشارکت کردند که تعدادی از نجاتگران نیز دچار جراحات سطحی شدند.
وی با اشاره به برگزاری مانورها و رزمایشهای امدادی بیان کرد: در سال گذشته ۲۵۲ مانور و تمرین دورمیزی با همکاری اعضای کارگروه امداد و نجات استان برگزار شده تا آمادگی نیروهای امدادی در شرایط بحرانی افزایش یابد.
سرپرست جمعیت هلالاحمر خراسان جنوبی همچنین از اجرای طرحهای سلامتمحور در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: ۲۴ کاروان سلامت در مناطق شهری و روستایی استان مستقر شدند که با حضور پزشکان متخصص و عمومی، خدمات رایگان درمانی و دارویی به هزار و ۵۰۴ نفر ارائه شد. علاوه بر این، ۳۱۲ چادر سلامت و طرح غربالگری فشار خون نیز در استان برپا شده است.
وی ادامه داد: هماکنون ۱۴ بانک امانات تجهیزات امدادی در خراسان جنوبی فعال است و تاکنون هزار و ۱۹۸ نفر از خدمات این بانکها استفاده کردهاند. در این بانکها ۷۷ قلم کالای امدادی و پزشکی برای استفاده نیازمندان موجود است.
محمدپور با اشاره به خدمات ارائه شده به بیماران صعبالعلاج استان افزود: در سال گذشته ۳ هزار و ۴۴۱ نفر از بیماران خاص و صعبالعلاج از خدمات دارویی، درمانی و حمایتی هلالاحمر بهرهمند شدند و در همین راستا ۱۳ میلیارد تومان اعتبار درمانی برای کمک به این بیماران اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه در پویش «ایران ما» بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمک نقدی و غیرنقدی در استان جمعآوری شده است، گفت: اجرای طرح دادرس، کسب ۱۹ رتبه برتر کشوری، حضور ۸۰ نفر در طرح «قدم به قدم» اربعین و برگزاری اردوها و مانورهای فرهنگی و امدادی از دیگر اقدامات حوزه جوانان هلالاحمر در سال گذشته بوده است.
سرپرست جمعیت هلالاحمر خراسان جنوبی در پایان با اشاره به برنامههای هفته هلالاحمر عنوان کرد: افتتاح سوله امدادی و ورزشی چندمنظوره قاین، پایگاه امداد و نجات نایبند در محور طبس ـ کرمان و سالن کنفرانس آبگرم معدنی از مهمترین پروژههایی است که همزمان با هفته هلالاحمر به بهرهبرداری میرسد.
همچنین ساختمان اداری جدید جمعیت هلالاحمر استان در حاشیه خیابان معلم نیز از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار است و پیشبینی میشود در خردادماه افتتاح شود.
منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی