استاندار خراسان جنوبی، با اشاره به افزایش قابل توجه صادرات و واردات از مرز ماهیرود، بر ضرورت توسعه زیرساختهای مرزی، تقویت تعامل با کشورهای همسایه بهویژه افغانستان و آمادگی کامل دستگاهها برای مدیریت مبادلات تجاری تأکید کرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی،سید محمدرضا هاشمی، استاندار خراسان جنوبی، در نشست شورای روابط خارجی استان با تأکید بر اهمیت تقویت تعاملات مرزی، بهویژه با کشورهای همسایه، اظهار کرد: در شرایط حساس اخیر، همراهی کشورهای همسایه از جمله افغانستان نقش مهمی در حفظ ثبات منطقهای ایفا کرده است.
وی با اشاره به عملکرد مطلوب مرز ماهیرود در ایام اخیر افزود: طی یک بازه زمانی کوتاه، ۲ هزار و ۷۶۹ محموله کالایی به ارزش بیش از ۵۷ میلیون دلار از این مرز صادر شده که نشاندهنده ظرفیت بالای تجاری استان است. همچنین در حوزه واردات نیز بیش از ۳۳۰ تن کالا به ارزش بیش از ۵ میلیون دلار وارد کشور شده است.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: توسعه زیرساختهای مرزی، افزایش ساعات کاری و راهاندازی سامانههای هوشمند نوبتدهی از جمله اقدامات مؤثری بوده که موجب تسهیل در تردد و تجارت شده است. وی از آزادسازی منابع مالی بلوکهشده برای تکمیل برخی پروژههای زیرساختی خبر داد و گفت: بخشی از این منابع بهزودی در مسیر توسعه راههای ارتباطی هزینه خواهد شد.
هاشمی با اشاره به ظرفیتهای استان در حوزههای مختلف از جمله گردشگری سلامت، کشاورزی و اقتصاد، بر ضرورت تقویت ارتباطات با استانهای همجوار افغانستان از جمله هرات و فراه تأکید کرد و گفت: این تعاملات میتواند به توسعه پایدار منطقه کمک کند.
وی همچنین بر آمادگی کامل دستگاههای اجرایی برای مدیریت افزایش احتمالی واردات، بهویژه در حوزه کالاهای اساسی، تأکید کرد و افزود: همه دستگاهها باید آمادگی لازم برای ورود حجم بالای کالا از مرزها را داشته باشند.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به برخی چالشها در مرزهای مشترک، تصریح کرد: با برنامهریزی دقیق و هماهنگی میان دستگاههای مرتبط، میتوان این مسائل را مدیریت و از ظرفیتهای موجود به بهترین شکل استفاده کرد.
وی در پایان بر لزوم بهرهگیری از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، توسعه همکاریهای بینالمللی و استفاده از اختیارات تفویضشده دولت برای حل مشکلات استان تأکید کرد
منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی