مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با اشاره به روند بازرسیهای فنی در حوزه ساختمان، اعلام کرد: در راستای استاندارد سازی و اجرای آزمونهای اولیه و ادواری آسانسورهای منصوبه ساختمانهای دارای آسانسور، طی سال گذشته تعداد 813 تاییدیه ایمنی آسانسور در استان با اعتبار یک ساله صادر شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی،بذری با تأکید بر الزامی بودن رعایت استانداردهای ایمنی افزود: براساس مصوبه شورایعالی استاندارد، تمامی آسانسورهای نصبشده در کشور مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند و این موضوع به شهرداریهای استان برای لحاظ در صدور پروانه پایانکار ابلاغ شده است.
وی تاکید کرد انجام بازرسیهای آسانسور فقط توسط شرکتهای بازرسی کننده تایید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد ایران صورت میگیرد و در این خصوص چهار شرکت بازرسی در زمینه بازرسی عملکرد آسانسورهای نصب شده در سطح استان فعالیت میکنند.
بذری مدیر کل استاندارد خراسان جنوبی در ادامه اشاره کرد: گواهی استاندارد آسانسور شامل گواهی اولیه و گواهی ادواری میباشد. گواهی اولیه استاندارد آسانسور پس از اتمام زمان نصب و راه اندازی انجام میشود. به این ترتیب که نماینده استاندارد با حضور در ساختمان مورد نظر، سیستم آسانسور را به لحاظ عملکرد، کارایی و ایمنی بررسی کرده و کنترل مینماید.
بذری ادامه داد چنانچه سیستم به لحاظ موارد ذکر شده مشکلی نداشته باشد، گواهی استاندارد برای آسانسور فوق صادر میگردد. دریافت این گواهی نامه برای دریافت پایان کار ساختمان ضروری میباشد و بدون این گواهی، پایان کار ساختمان صادر نمیگردد و همچنین استفاده افراد از آسانسور ممنوع میباشد.
ایشان افزود گواهی استاندارد ادواری آسانسور باید به صورت سالیانه انجام شود. به این صورت که سیستم به لحاظ عملکرد و ایمنی به صورت سالیانه بازدید میشود و در صورت تائید، گواهی ادواری استاندارد آسانسور صادر میگردد. استاندارد ادواری آسانسور نشان دهنده این است که سیستم به لحاظ کارایی و ایمنی و سرویسهای دورهای و سلامت قطعات، الزامات کافی را دارد.
منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی