بازدید: 695 نفر نویسنده: زهرا رضوانیان استان ۱۹ اسفند ۱۴۰۴ | 08:50
0

پیگیری اتاق بازرگانی بیرجند برای تسهیل تجارت در مرز ماهیرود و آغاز کشت قراردادی در افغانستان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند از پیگیری‌های انجام‌شده در جلسه مشترک کارگروه ویژه مرز و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان برای تسهیل تجارت در مرز ماهیرود و برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح کشت قراردادی در افغانستان با هدف تأمین نهاده‌های کشاورزی و تقویت امنیت غذایی خبر داد.

علیرضا خامه زر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند از پیگیری‌های انجام‌شده در جلسه مشترک کارگروه ویژه مرز و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان برای تسهیل تجارت در مرز ماهیرود و برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح کشت قراردادی در افغانستان با هدف تأمین نهاده‌های کشاورزی و تقویت امنیت غذایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بیرجند، علیرضا خامه‌زر با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای توسعه مبادلات مرزی اظهار داشت:
در شرایط حساس کنونی و پس از حمله رژیم صهیونی ـ آمریکایی، رصد مستمر و روزانه فعالیت‌های مرز ماهیرود با تمرکز بر واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی از مبدأ افغانستان و پاکستان در دستور کار قرار گرفته است تا روند تأمین نیازهای حیاتی استان و کشور بدون وقفه ادامه یابد.
رییس اتاق استان ضمن بازدید حضوری در هفته جاری در مرز ماهیرود از نزدیک در جریان امور صادرات واردات ‌ترانزیت کالا قرار گرفت وبا تاکید بر اهمیت تسهیل فرآیندهای تجاری در مرز افزود: به‌منظور حمایت از فعالان اقتصادی و تسریع در روند ترخیص کالا، هماهنگی‌های گسترده‌ای با دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز از جمله گمرک، پایانه مرزی ،بازارچه مرزی ،منطقه ویژه اقتصادی ،استاندارد، دامپزشکی و همچنین مرزبانی محترم وسایر نهادهای مرتبط انجام شده است. همچنین در بازدیدهای میدانی اخیر از مرز ماهیرود، چالش‌ها و موانع موجود در حوزه تشریفات گمرکی، حمل‌ونقل و ترانزیت کالا با همکاری یگان‌های مرزبانی و شرکت نفت مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم برای رفع این مشکلات در حال پیگیری است.

خامه‌زر همچنین از رایزنی و مذاکره با اداره‌کل راهداری و پایانه مرزی در خصوص اخذ وجه تن‌کیلومتر در مقصد مرز ماهیرود از محموله‌های ارسالی از بنادر جنوبی کشور خبر داد و گفت: این اقدام با هدف تسریع در فرآیندهای ترخیص کالا، انجام تشریفات بندری و کاهش زمان توقف محموله‌ها در بنادر در حال پیگیری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای طرح کشت فراسرزمینی اظهار کرد: در جلسه مشترک کارگروه ویژه مرز استان، پیشنهاد اتاق بازرگانی بیرجند برای آغاز پروژه «کشت قراردادی» در افغانستان مطرح شد. بر اساس این طرح، محصولاتی نظیر ذرت، سویا، دانه‌های روغنی حبوبات و سایر نهاده‌های مورد نیاز خوراک دام و طیور در اراضی مستعد افغانستان کشت خواهد شد.

وی ادامه داد: در همین راستا نشست‌های تخصصی با فعالان زنجیره تولید خوراک دام و طیور استان برگزار شده و با هماهنگی اداره کل جهاد کشاورزی، هیأتی کارشناسی برای بررسی میدانی ظرفیت‌های زمین، منابع آب و زیرساخت‌های کشاورزی به ولایات فراه و قندهار افغانستان اعزام خواهد شد. همچنین مذاکرات اولیه با طرف‌های افغانستانی برای واگذاری زمین، تأمین منابع آب و استفاده از نیروی کار محلی آغاز شده و مقدمات اجرایی این طرح در حال فراهم شدن است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه کشت فراسرزمینی می‌تواند نقش مهمی در تأمین پایدار نهاده‌های کشاورزی کشور ایفا کند، تصریح کرد: هدف از اجرای این پروژه، تأمین بخشی از نیاز کشور به نهاده‌های کشاورزی و خوراک دام و طیور، کاهش وابستگی به واردات از کشورهای دوردست و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای است. بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح از ابتدای سال زراعی آینده، یعنی فروردین‌ماه سال ۱۴۰۵، وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

وی همچنین درباره وضعیت تأمین کالاهای اساسی در استان گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی کولبری و مشارکت مرزنشینان، کالاهای اساسی به‌ویژه برنج ‌حبوبات به میزان کافی در سطح استان تأمین و توزیع شده و در حال حاضر بازار در وضعیت مطلوب و باثبات قرار دارد.

خامه‌زر خاطرنشان کرد: استفاده از مزیت‌های تعرفه‌ای و کاهش هزینه واردات از طریق رویه کولبری، علاوه بر کاهش قیمت تمام‌شده کالاها، به بهبود معیشت بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنان مناطق مرزی نیز کمک کرده و زمینه مشارکت فعال مرزنشینان در اقتصاد منطقه را فراهم کرده است.

وی در پایان با تأکید بر نقش راهبردی مرز ماهیرود در توسعه تجارت خارجی استان گفت: اتاق بازرگانی بیرجند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی مرزی، تعامل مستمر با دستگاه‌های اجرایی و مشارکت فعال بخش خصوصی، در مسیر تقویت امنیت غذایی، توسعه تجارت منطقه‌ای و تبدیل ظرفیت‌های مرزی به فرصت‌های پایدار اقتصادی گام برداشته می دارد.ضمنا با توجه به تصمیم استانداری محترم خراسان جنوبی و با حکم جناب استاندار اتاق استان و ریاست اتاق به عنوان مسئول کمیته مالی و پشتیبانی ستاد مدیریت بحران استان تعیین و در جلسات مختلف جهت آمادگی در صورت مخاطرات احتمالی ناشی از جنگ حضور و در همین راستا ریاست اتاق با شرکت های بزرگ و فعالان اقتصادی جلسه برگزار و مقرر گردید در صورت ضرورت فعالان اقتصادی ضمن آمادگی لازم برای پشتیبانی مالی ،لجستیکی،تامین اقلام مورد نیاز غذایی و …پیش بینی لازم را برای همه موارد بخصوص در حوزه پدافند داشته باشند .
اتاق بازرگانی استان سعی می‌کند از ظرفیت همه اعضا و فعالان اقتصادی در شرایط فعلی استفاده و به کمک مردم و دولت اهتمام ورزد.

شبکه های اجتماعی نگاه خراسان جنوبی

منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی

نویسنده
زهرا رضوانیان
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *