مدیر آموزش و پرورش شهرستان قاین و نماینده رؤسای آموزش و پرورش پنج استان قطب چهار کشور گفت:برنامه درسی برای آموزش جذاب نسل امروز نیازمند بازنگری و آیندهپژوهی است
به گزارش نگاه خراسان جنوبی در سیوهشتمین اجلاس سراسری رؤسای آموزش و پرورش کشور مهدی قادری، مدیر آموزش و پرورش شهرستان قاین و نماینده رؤسای آموزش و پرورش پنج استان قطب چهار کشور گزارشی با موضوع «تحول در برنامه درسی» ارائه داد.
قادری با اشاره به شکاف موجود میان برنامهریزی درسی و اجرای آن در مدارس گفت: این فاصله باعث بروز معضلات متعددی در نظام آموزشی شده است.
وی حجم بالای محتوای درسی را یکی از چالشهای اساسی دانست و افزود: این مشکل ناشی از عدم شناخت از شرایط و محدودیتهای موجود در مدارس است.
مدیر آموزش و پرورش قاین، یکسان بودن محتوای درسی برای دانشآموزان مناطق مختلف کشور را از دیگر مشکلات برنامه درسی عنوان کرد و گفت: محتوای کتب یکسان برای دانشآموزان پایه مناطق شهری و روستایی در سراسر کشور انجام میشود، در حالی که تفاوتهای شرایط و نیازهای آموزشی دانشآموزان مناطق مختلف نادیده گرفته شده است.
وی همچنین به کتاب های عملی و کارگاه های ثابت اشاره کرد و گفت: «این گونه مطالب در مناطق کشور یکسان است، اما نبود امکانات در مدارس مناطق محروم در تهیه و اجرای محتوای وابسته به تجهیزات، مورد توجه قرار نگرفته است.
قادری در ادامه با اشاره به ویژگیهای دانشآموزان نسل حاضر، از جمله هیجان، تأکید کرد: این ویژگیها باید ما را مجاب کند تا جذابیت کتب درسی افزایش یافته و محتوای آموزشی به سمت خلاصهتر و کاربردیتر شدن پیش رود.
وی با بیان اینکه نیروی انسانی حاضر در نظام تعلیم و تربیت باید شیوه آموزش متناسب با نسل جدید را بیاموزد، افزود: توانمندسازی معلمان، یکی از نیازهای حیاتی حال حاضر است تا در کلاس درس بتوانند آموزش مؤثر ارائه دهند.
قادری اظهار داشت : مدارس متوسطه دوم از مأموریت تربیت تمامساحتی دانشآموزان فاصله گرفته و به سمت آموزش صرفاً برای کنکور حرکت میکنند. وی توضیح داد: این روند تا پیش از این تنها در پایه دوازدهم مشاهده میشد، اما اکنون به پایههای دهم و یازدهم نیز سرایت کرده و دانشآموزان صرفاً به کنکور توجه دارند و از سایر جنبههای تربیتی و آموزشی غفلت میکنند.
مدیر آموزش و پرورش قاین در پایان سخنان خود، بازنگری مستمر در محتوا و اهداف درسی، نیازسنجی با رویکرد آیندهپژوهی و برگزاری دورههای توانمندسازی برای معلمان را به عنوان راهکارهای ارتقای کیفیت برنامه درسی پیشنهاد کرد.
قادری تأکید کرد: برنامه درسی برای آموزش جذاب نسل امروز نیازمند بازنگری مستمر و آیندهپژوهی است و تنها با این رویکرد میتوان مأموریت تربیتی مدارس را تحقق بخشید.
–
منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی