در ابتدای این یادداشت شایسته است از زحمات آقای هاشمی استاندار دهم خراسان جنوبی جهت پیگیری روند تصویب فعالیت رسمی گمرک یزدان به عنوان دومین گمرک رسمی استان خراسان جنوبی تقدیر و تشکر کرد و مطمئنم اگر پیگیری ایشان نبود این مهم به سرانجام نمیرسید.
از چند سال پیش فعالیتهای زیادی برای گشایش دومین مرز رسمی استان خراسان جنوبی با کشور افغانستان آغاز شد. سه گذرگاه میل ۷۳ (نزدیک به بیرجند و درمیان)، یزدان( زیرکوه و قائنات) و گمرک دوکوهانه(نهبندان) میتوانستند پس از گمرک ماهیرود به عنوان دومین گمرک رسمی خراسان جنوبی مطرح باشند.
من از ابتدای کار به چند دلیل که در ادامه خواهم گفت فعال شدن گمرک میل ۷۳ را نسبت به گذرگاه یزدان بیشتر به نفع استان میدانستم. اما جریاناتی! در سطح استان باعث شدند انتقادات من شنیده نشود که به نظر من با این اقدام زشت همه استان ضرر کردند.
سخن را کوتاه میکنم و دلایلم را به شرح زیر عنوان میکنم:
در منطقه گمرک یزدان نهایتاً ۵ درصد جمعیت استان ساکن هستند و همین ۵ درصد نهایتاً از منافع اقتصادی مرز منتفع خواهند شد. اما در صورتی که گمرک میل ۷۳ فعال می شد، حدود ۴۰ درصد جمعیت است از اقتصاد مرز و رونق اقتصادی ایجاد شده منتفع میگردیدند.
با فعال شدن گمرک جدید روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تریلی و تانکر حمل سوخت به سمت مرز روانه خواهند شد . اگر گمرک میل ۷۳ فعال شود این حجم از تریلی و تانکر سوخت وارد استان خواهند شد و به اقتصاد بازار شهرهای طبس، فردوس، خوسف، بیرجند، در میان و قائن کمک شایانی خواهند کرد، اما گمرک یزدان دقیقاً در ورودی استان خراسان جنوبی قرار دارد و منافعش بیشتر برای شهرهای خراسان رضوی خواهد بود.
گمرک یزدان ۲۵۰ کیلومتر با بیرجند مرکز استان و ۲۰۰ کیلومتر با مرز و گمرک دوقارون فاصله دارد، مطمئناً در آینده این گمرک پاتوق فعالین اقتصادی دوقارون و خراسان رضوی خواهد بود تا فعالین اقتصادی خراسان جنوبی
نکته مهم دیگر این است که بیش از ۷۰ درصد بازرگانان ، پیله وران و فعالین حوزه ترانزیت خراسان جنوبی بومی بیرجند و درمیان هستند و کمتر از ۱۰ درصد از این فعالین اقتصادی بومی منطقه زیرکوه، نتیجتاً فعال شدن گمرک میل ۷۳ با فاصله حدود ۴۰ کیلومتر با در میان و ۱۲۰ کیلومتر با بیرجند قطعاً با استقبال اکثر فعالین بازرگانی استان مواجه میشد.
منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی