بازدید: 733 نفر نویسنده: زهرا رضوانیان گزارش ۲۴ مرداد ۱۴۰۴ | ۱۰:۰۱
0

روزگار ناخوش ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری/ امیدی که در پیچ و خم بلاتکلیفی جا ماند

سال ۱۴۰۱ بود که اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی احداث پیست چندمنظوره مجموعه ورزشی غدیر با مساحت 40 هزار متر مربع را در دستور کار خود قرار داد. پیستی که بر اساس گفته‌های مسئولان وقت قرار بود تا پایان همان سال، جوانان ورزشکار و علاقه‌مند به موتور و سرعت را از چاله‌تپه‌های خاکی اطراف شهر و جاده بنددره به محیطی استاندارد و ایمن منتقل کند، اما حالا پس از گذشت نزدیک به4 سال، خبری از تکمیل این پیست نیست و جوانان و ورزشکاران رشته های موتورسواری و اتومبیل‌رانی در بیرجند همچنان در آرزوی داشتن فضایی امن برای تمرین و مسابقه هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه خراسان جنوبی؛ نبود پیست در مرکز استان، برخی ورزشکاران را از تمرین بازداشته، تعدادی را به پیست شهرستان های دیگر کشانده و عده دیگری را وادار می‌کند تا در مناطق نا امن تمرین کنند، اقدامی که علاوه بر تهدید سلامت و جان خودشان، خطرات جدی برای تماشاگران و شهروندان به دنبال دارد.

به گفته بسیاری از فعالان این حوزه، فقدان پیست استاندارد یکی از اصلی‌ترین موانع پیشرفت رشته‌های موتورسواری و اتومبیل‌رانی در استان است و در ادامه می‌تواند منجر به ریزش و از دست رفتن استعدادهای ارزشمندشود.

در حالی که خراسان جنوبی به‌ویژه شهرستان بیرجند از ظرفیت‌های بالقوه زیادی در این رشته‌ها برخوردار است، تداوم این وضعیت می‌تواند به تهدیدی برای توسعه ورزشی استان تبدیل شود، لذا سرعت‌بخشی در روند احداث و بهره‌برداری از این پیست توجه ویژه مدیران ارشد استان و شهرستان را میطلبد.

تمرین و تفریح به بهای جیب و جان / برای تمرین به سرایان، سه قلعه و قاین می رویم!

سعید قربان‌زاده قهرمان کشوری موتورکراس، عضو تیم ملی و دارنده ۷۰ مقام استانی، منطقه‌ای و کشوری، از نبود زیرساخت مناسب برای این رشته در خراسان جنوبی انتقاد کرد.

قربان‌زاده گفت پیست چندمنظوره موتورکراس که قرار بود بهمن‌ماه ۱۴۰۱ افتتاح شود، هنوز به بهره‌برداری نرسیده و ساخت آن به افراد ناکارآمد سپرده شده است. با گذشت چند سال، پروژه همچنان نیمه‌کاره رها شده و هیچ اقدامی برای تکمیل آن صورت نگرفته است.

او با بیان اینکه در مرکز استان هیچ محلی برای تمرین وجود ندارند گفت: برای تمرین باید مسافت ۲۰۰ کیلومتری را تا سرایان یا سه‌قلعه و قاین طی کنیم. موتور را باید با وانت یا بر روی خودرو حمل کنیم، که علاوه بر خطرات، هزینه زیادی دارد و نهایتاً چند بار در ماه می‌توان تمرین کرد.

قربان‌زاده با بیان اینکه باید از پیمانکار پروژه بابت تعهداتش مطالبه‌گری شود، افزود: چرا با وجود رها شدن پروژه، کسی پیگیر این وضعیت نیست.

علاوه بر ورزشکاران، علاقه مندان به سرعت و حرکات نمایشی نیز برای تخلیه هیجان و از سر علاقه به ماشین و موتور به دلیل نبود پیستی ایمن در کوچه و خیابان ویراژ می دهند که به موضوع نگران کننده این روزا تبدیل شده، مانند حادثه ای که به تازگی در ۱۳ مرداد ماه رخ داد و ویدئویی هولناک از لحظه چپ کردن خودروی پژو حین مسابقه در یکی از خیابان های بیرجند منتشر شد.

رویایی به نام پیست/ وقتی مرکز استان پیستی برای تمرین ندارد!

یکی دیگر از ورزشکاران موتورسواری و اتومبیلرانی گفت: پیش‌تر درپیست روستای حسین آباد(معروف به پیست امیر آباد) تمرین می‌کردیم، اما آن محل هم که اصلاً پیست محسوب نمی‌شد، تخریب شده و اکنون ساخت‌وساز در آن انجام می‌شود.

در حال حاضر عملاً هیچ فضایی برای تمرین در مرکز استان وجود ندارد و این وضعیت، انگیزه ورزشکاران را از بین می‌برد.

وطن‌خواه نایب‌رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی نیز، وضعیت پروژه را اینطور بیان کرده است: این پیست از سال ۱۴۰۱ از تشریفات خارج شد و قرار بود پیمانکار، طی سه ماه پروژه را به اتمام برساند، اما با گذشت نزدیک به ۴ سال، تغییری محسوس در وضعیت آن ایجاد نشده و در حال حاضر ورزشکاران، چه در بخش موتورسواری آقایان و چه بانوان اتوموبیلران، عملاً امکان تمرین ندارند.

وطن‌خواه همچنین هشدار داد که تداوم این وضعیت، منجر به ریزش جدی ورزشکاران در این رشته‌ها شده است.

ایوبی به نمایندگی از رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی خراسان جنوبی نیزگفت: نبود پیست مناسب در مرکز استان، به دغدغه‌ای مهم برای ورزشکاران این رشته چه در بخش موتورسواری و چه در اتومبیلرانی تبدیل شده است،

وی افزود: در حال حاضر، شهرستان سرایان بهترین پیست استان را در اختیار دارد، پس از آن طبس دارای پیست استاندارد است و قاین نیز تنها پیستی که داشت، اکنون در بخش موتورکراس دچار مشکل شده است.

فسخ قرارداد؛ گره کور تکمیل پیست که هنوز باز نشده

توانا مسئول دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: پیست چندمنظوره مجتمع ورزشی غدیر تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بخش‌هایی مانند دیوارکشی، تأسیسات، احداث سکو و آسفالت آن هنوز باقی مانده‌اند.

وی افزود: قرارداد این پیست ۱۱ میلیارد تومان بوده و پیمانکار نزدیک به ۳ میلیارد تومان کار انجام داده، اما بی‌دلیل پروژه را رها کرده است.

مسئول دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: برای فسخ قرارداد مکاتبات لازم انجام و به تهران ارسال شده و منتظر ابلاغ فسخ از طرف وزارتخانه هستیم تا کنون دو مرتبه نامه پیگیری ارسال شده و چند مرتبه نیز حضوری مراجعه شده، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

توانا با بیان اینکه پیمانکار فعلی هیچ گونه طلبی ندارد ادامه داد: بلافاصله پس از فسخ، با پیمانکار جدید قرارداد منعقد خواهد شد.

وی گفت: بخش موتور کراس این پیست برای بهره‌برداری آماده است و تنها قسمت اسلالوم باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه رشته‌های موتور کراس پرهزینه و پرریسک هستند، تاکید کرد که نبود پیست مناسب باعث سوختن استعدادها می‌شود.

به گفته ی توانا این پیست به صورت قهرمانی و همگانی طراحی شده و ورزشکاران در طول هفته و عموم مردم در آخر هفته می‌توانند از آن استفاده کنند، همچنین درهای این پیست برای تمامی هیئت‌های ورزشی استان باز خواهد بود. 

رویای تکمیل پیست برآورده می شود؟

راه‌اندازی پیست چندمنظوره مجموعه ورزشی غدیر، یکی از مطالبات اصلی ورزشکاران و مدال آوران این رشته است، وعده‌ای که رنگ تحقق نگرفته و اکنون خاک میخورد.

حالا ورزشکارانی که روزگاری با شور و انگیزه وارد این رشته شده‌اند مجبورند برای تمرین مسافت ۲۰۰ کیلومتری تا سرایان و سه‌قلعه و قاین را طی کنند؛ مجبورند تجهیزات سنگین و گران‌قیمت خود را با خودرو یا وانت حمل کنند، استعدادهایی که می‌توانند در سطح ملی و بین‌المللی بدرخشند، اکنون در حسرت یک پیست با امکانات ابتدایی هستند.

علاوه بر این هزاران علاقه‌مند مشتاق به این رشته‌ها بی‌صبرانه منتظر تکمیل این پروژه هستند تا بتوانند در پیستی ایمن و استاندارد، لحظاتی پر از تفریح و هیجان را تجربه کنند.

علت تدوام روی زمین ماندن این پروژه هر چه که باشد از بدقولی پیمانکار گرفته یا بی مهری و کم توجهی مسئولین، می تواند ضربات جبران‌ناپذیری به آینده ورزشی استان وارد کند وباعث نابودی انگیزه و استعداد های ناب و شور و نشاط جوانان شود.

هر چند به گفته ی مسئول دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، پیست پس از فسخ قرارداد با پیمانکار فعلی، عقد قرارداد با پیمانکار جدید و تخصیص صد درصدی می تواند حتی طی ۴ ماه نیز راه‌اندازی شود، اما همچنان باید دید زمان تحقق عملی این وعده چقدر به درازا می کشد؟

 

انتهای پیام/

شبکه های اجتماعی نگاه خراسان جنوبی

منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی

نویسنده
زهرا رضوانیان
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *